PRZEBUDOWA DROGI KRAJOWEJ NR 94 w OLKUSZU
28 października 2005 roku oddano do ruchu przebudowaną drogę krajową nr 94 w Olkuszu. Inwestycja krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kosztowała prawie 50 mln złotych i została w całości sfinansowana ze środków budżetu państwa. Realizację kontraktu rozpoczęto wiosną 2004 roku i zakończono zgodnie z planem w październiku 2005 roku.


olkuszPICT5599.jpg



Uroczystego przecięcia wstęgi dokonali: Zbigniew Rapciak dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, Jerzy Adamik Wojewoda Małopolski, Janusz Sepioł Marszałek Województwa Małopolskiego, Andrzej Kallista burmistrz miasta i gminy Olkusz, Jerzy Górnicki wicestarosta powiatu olkuskiego oraz Piotr Motyka dyrektor Mota - Engil Polska SA. Zaraz po zmianie ogranizacji ruchu, tzn. po uruchomieniu drugiego wiaduktu nad linią PKP oraz drugiej jezdni o długości 800 m, zniknęły korki stanowiące dotychczas stały element olkuskiego pejzażu.


olkuszPICT5638.jpg


 
PRZEBUDOWA DROGI KRAJOWEJ NR 94 w OLKUSZU 
Natężenie ruchu GPR 2000: 18.500 przejazdów na dobę; prognoza 2005: 21.700 p/d 

INWESTOR:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie

KOSZTY:
Wartość kontraktu to 47,2 mln złotych brutto
Koszt całego przedsięwzięcia, tzn. prace budowlano – montażowe wraz z dokumentacją i nadzorem to 48,9 mln złotych brutto 


olkuszPICT5665.jpg



ZAKRES INWESTYCJI: 

CZĘŚĆ I, OLKUSZ
- rozbudowa drogi do parametrów GP (główna przyspieszona) na odcinku o długości 1.536 m: budowa drugiej jezdni, przebudowa i wzmocnienie istniejącej jezdni do obciążenia 115 kN/oś, dobudowa pasa ruchu do wyprzedzania, budowa poboczy bitumicznych oraz ziemnych
- rozbiórka istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi
- budowa czterech obiektów mostowych: dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi, przepustu pod drogą krajową oraz przepustu w ciągu drogi dojazdowej
- budowa 36 m murów oporowych o zmiennej wysokości
- budowa trzech odcinków ekranów akustycznych
- budowa oświetlenia ulicznego
- budowa chodników
- budowa kanalizacji deszczowej

ROBOTY ZIEMNE:
- wykopy: 16.052 m3
- nasypy: 35.627 m3 

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI: 
Nowa nawierzchnia
- warstwa odsączająca z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie (20,00 cm)
- warstwa mrozoochronna z kruszywa naturalnego  stabilizowanego mechanicznie (20,00 cm)
- podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego 0.31 stabilizowanego mechanicznie (10,00 cm)
- podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego 0.63 stabilizowanego mechanicznie (20,00 cm)
- podbudowa z betonu asfaltowego (2 x 10,00 cm)
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego (6,50 cm)
- warstwa ścieralna SMA (3,50 cm) 
Wzmocnienie istniejącej nawierzchni
- frezowanie istniejących warstw asfaltowych (średnio 8,00 cm)
- podbudowa – mieszanka MCE wykonana metodą recyklingu głębokiego na zimno (20,00 cm)
- podbudowa z betonu asfaltowego (9,00 cm)
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego (6,50 cm)
- warstwa ścieralna SMA (3,50 cm)

PRACE NAWIERZCHNIOWE OGÓŁEM:
podbudowy z kruszyw                                   39.100 m2
podbudowy z mieszanki MCE                        13.000 m2
podbudowy bitumiczne                                 36.000 m2
warstwa wiążąca                                          26.500 m2
warstwa ścieralna                                          27.700 m2
 
OBIEKTY MOSTOWE: 

WIADUKT NAD TORAMI KOLEJOWYMI W CIĄGU JEZDNI PRAWEJ (KIERUNEK DO KRAKOWA)
- rozbiórka istniejącego obiektu i budowa nowego o długości 87,25 m
- szerokość jezdni na wiadukcie: 2 x 3,50 m
- szerokość chodnika: 2,00 m
- szerokość użytkowa obiektu: 9,00 m
- konstrukcja nośna – płyta żelbetowa zespolona z belkowym rusztem stalowym
- klasa obciążeń A
- obiekt posadowiony bezpośrednio na gruncie

 WIADUKT NAD TORAMI KOLEJOWYMI W CIĄGU JEZDNI LEWEJ (kierunek od Krakowa)
- budowa obiektu o długości 113,77 m
- szerokość jezdni na wiadukcie: 3 x 3,50 m
- szerokość chodnika: 2,00 m
- szerokość użytkowa obiektu: 13,00 m
- konstrukcja nośna – płyta żelbetowa zespolona z belkowym rusztem stalowym
- klasa obciążeń A
- obiekt posadowiony bezpośrednio na gruncie

PRZEPUST ŻELBETOWY RAMOWY POD OBIEMA JEZDNIAMI DR. KRAJOWEJ NR 94
- rozbiórka istniejącego obiektu i budowa nowego o długości 38,14 m
- wymiary przepustu w świetle: 4,00 m x 3,50 m
- szerokość jezdni: 2 x 7,00 m
- szerokość chodnika: 2 x 1,63 m
- konstrukcja żelbetowa ramowa monolityczna wylewana na mokro na placu budowy
– posadowienie na poduszce z betonu wyrównawczego
- klasa obciążeń A

 PRZEPUST ŻELBETOWY RAMOWY W CIĄGU DROGI DOJAZDOWEJ DO HURTOWNI
- budowa nowego przepustu na potoku Baba o długości 8,30 m
- wymiary przepustu w świetle: 4,00 m x 2,10 m
- szerokość jezdni: 5,50 m
- konstrukcja ramowa żelbetowa
– posadowienie na poduszce z betonu wyrównawczego
- klasa obciążeń B

EKOLOGIA:
- budowa ekranów akustycznych typu „zielona ściana” oraz przeźroczystych z pleksiglasu o wysokości od 2,00 do 3,50 m i łącznej długości 203,50 m (łączna powierzchnia 579,50 m2)
- wymiana okien w 2 budynkach mieszkalnych (łączna powierzchnia wymienionych okien: 21,00 m2)
- budowa 4 separatorów oczyszczających wody opadowe spływające z jezdni
- nasadzenie tuj i pnączy wzdłuż ekranów akustycznych
 
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO:
- przebudowa trzech skrzyżowań – wydzielenie relacji skrętnych
- budowa dwóch sygnalizacji świetlnych: na skrzyżowaniu dk 94 z aleją Tysiąclecia oraz ul. Przemysłową oraz na skrzyżowaniu dk 94 z ul. Kazimierza Wielkiego oraz ul. Pakuską
- oznakowanie poziome grubowarstwowe z masy termoplastycznej na powierzchni 1.634 m2
- montaż 215 punktowych elementów odblaskowych, tzw. kocich oczek
- montaż barier energochłonnych na odcinkach o łącznej długości 1.160 mb
- budowa oświetlenia ulicznego w pasie rozdziału jezdni oraz częściowo w chodniku i na poboczu
 
URZĄDZENIA OBCE – PRZEBUDOWA:
- sieci wodociągowej
- sieci gazowej wysoko- i niskociśnieniowej
- kanalizacji deszczowej
- oświetlenia ulicznego
- kolektora kanalizacji sanitarnej
- sieci ciepłowniczej
- linii średniego i niskiego napięcia
- urządzeń telekomunikacyjnych
- urządzeń kolejowych: trakcji, kabli SRK, kabli energetycznych i kanalizacji teletechnicznej
 
 CZĘŚĆ II, BOLESŁAW – SŁAWKÓW 
ZAKRES:
- przebudowa konstrukcji nawierzchni obu jezdni z dostosowaniem do obciążeń 115 kN/oś
- wymiana i uzupełnienie elementów odwodnienia drogi
- przebudowa przepustów
- wyprofilowanie poboczy materiałem kamiennym
- odtworzenie dróg gospodarczych równoległych do drogi krajowej
- poszerzenie pasów dla lewoskrętów na skrzyżowaniach
- uzupełnienie krawężników i chodników

PRACE NAWIERZCHNIOWE:
 - frezowanie istniejącej nawierzchni na głębokość 15,00 cm (71.300 m2)
- recykling głęboki – 35,00 cm (79.300 m2)
- podbudowy z kruszyw (73.500 m2)
- podbudowy z betonu asfaltowego o grubości 13,00 cm (71.900 m2)
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o grubości 8,00 cm (70.200 m2)
- warstwa ścieralna SMA o grubości 4,00 cm (69.100 m2)

BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO:
- oznakowanie poziome grubowarstwowe z masy termoplastycznej na powierzchni 7.500 m2
- montaż barier energochłonnych na odcinkach o łącznej długości 5.520 mb
 
OBIEKTY MOSTOWE:
przebudowa obiektów inżynierskich w Ujkowie i Bolesławiu: demontaż istniejących przepustów rurowych na ciekach kopalnianych oraz budowa przepustów w postaci żelbetowej ramy o konstrukcji otwartej (wymiary w świetle 8,00 m x 1,90 m), klasy nośności A

 
WYKONAWCA:
Konsorcjum utworzone przez: Krakowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SA oraz Przedsiębiorstwo Budowy Mostów w Lubartowie Sp. z o.o. – obecnie: Mota – Engil Polska SA 

TERMINY:
Realizację kontraktu rozpoczęto wiosną 2004 roku i zakończono zgodnie z planem w październiku 2005 roku