OTWARCIE ZMODERNIZOWANEJ OBWODNICY KRAKOWA
5 grudnia została otwarta dla ruchu zmodernizowana obwodnica Krakowa. Jeszcze przez kilka dni - maksymalnie do 12 grudnia - będzie zamknięty lewy pas lewej jezdni (kierunek od Opatkowic do Balic), gdyż wykonawca będzie likwidować "przełączki" w pasie rozdziału, a może to zrobić dopiero wówczas, gdy przestaną one funkcjonować.

Zakres inwestycji obejmował wzmocnienie nawierzchni najstarszego fragmentu obwodnicy o długości 16,1 km (2 jezdnie) do 115 kN/oś, czyli normy ustalonej w Unii Europejskiej dla głównych korytarzy transportowych. Autostradowa obwodnica pomiędzy Balicami a Opatkowicami była budowana według starych norm w latach 80-tych i 90-tych XX wieku i miała nośność 100 kN/oś. W ramach inwestycji przebudowano pięć węzłów autostradowych (Balice I, Balice II, Mirowski, Sidzina, Tyniecki); zmodernizowano 15 obiektów mostowych w ciągu autostrady, w tym 9 obiektów podwójnych (razem 24) z podniesieniem nośności z klasy B do najwyższej klasy - A; przeprowadzono remont 6 obiektów nad autostradą. Jeszcze przed Świętami pieszy i rowerzyści będą mogli korzystać z zupełnie nowej kładki wzdłuż stopnia wodnego "Kościuszko". Wzdłuż obwodnicy wybudowano dwustronne ogrodzenie od Balic do Opatkowic, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zapobiegając wtargnięciu na autostradę ludzi i zwierząt, co czasami miało miejsce.

Prace na krakowskiej obwodnicy leżącej w ciągu autostrady A4 trwały od kwietnia 2007 roku i zostały ukończone w terminie. Wykonawcą była firma Mota-Engil SA. Wartość inwestycji to 152 mln zł. Źródłami finansowania były Krajowy Fundusz Drogowy i budżet państwa.