"DROGI ZAUFANIA - BEZPIECZNYCH OSIEM"
Program "Drogi zaufania" powstał, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 roku liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75%. Organizatorem programu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Małopolsce w 2008 roku przeznaczono 25 mln złotych. W ramach tej kwoty zrealizowane zostaną prace na najważniejszych ciągach drogowych w województwie, drogach krajowych: nr 4 oraz 7.

"DROGI ZAUFANIA - BEZPIECZNYCH OSIEM" 8+8+88
PROGRAM POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO NA DROGACH KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI W 2008 ROKU

O PROGRAMIE:
Program "Drogi zaufania" powstał, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 roku liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75%. Organizatorem programu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


DSC00319.jpg


W 2007 roku program pilotażowo realizowany był na drodze krajowej nr 8, najdłuższym i najniebezpieczniejszym szlaku komunikacyjnym w Polsce. W 2008 roku obejmuje osiem kolejnych dróg krajowych (wszystkie o numerach od 1 do 9), a w 2009 r. prowadzony będzie na pozostałych osiemdziesięciu ośmiu trasach. Pilotażowa edycja programu "Drogi zaufania. Bezpieczna Ósemka" zakończyła się spektakularnym sukcesem. W efekcie prowadzonych w 2007 r. działań liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drodze krajowej nr 8 spadła o 30 proc. w stosunku do roku 2006. W tym czasie na pozostałych polskich drogach liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 6 proc.

DSC00315.jpg


DZIAŁANIA INŻYNIERYJNE:
Program składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo drogowe. Bezpieczeństwo nie tylko kierujących, ale również pieszych i rowerzystów. Na wielu odcinkach dróg objętych akcją wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki i ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. Drogowcy budują kładki dla przechodniów, pojawią się barierki ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych. W najniebezpieczniejszych miejscach prędkość ograniczana jest nawet do 50 km/h. By egzekwować ten zakaz, wzdłuż dróg krajowych instalowane są fotoradary. Wszystkie są dokładnie oznakowane, by skłaniać kierujących do zdjęcia nogi z gazu.

DSC00316.jpg


SYSTEM AUTOMATYCZNEJ KONTROLI PRĘDKOŚCI
Skuteczne zarządzanie prędkością jest jednym z najbardziej efektywnych środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym redukcji liczby ofiar śmiertelnych. Systematyczne badania prędkości na polskich drogach jednoznacznie wskazują na niski poziom akceptacji prawnych ograniczeń prędkości. Jednym ze środków obniżenia rzeczywistych prędkości jest automatyczny nadzór. Z danych policji wynika, że niedostosowanie prędkości do panujących warunków jest przyczyną 26% wypadków na drogach krajowych. Kluczowa w realizacji programu jest odpowiednia lokalizacja urządzeń. W 2007 GDDKiA zleciła Politechnikom: Krakowskiej i Gdańskiej kompleksowe opracowanie lokalizacji fotoradarów na sieci dróg krajowych w całej Polsce w celu maksymalnej redukcji liczby śmiertelnych ofiar wypadków.

DSC00318.jpg


DZIAŁANIA EDUKACYJNE:
W ramach "Dróg zaufania" prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych postaw i zachowań w ruchu drogowym. W tym celu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi kampanię komunikacyjną, wykorzystującą niestandardowe metody dotarcia do odbiorców. Najważniejszą są happeningi, podczas których na poboczu jezdni symulowane są wypadki samochodowe: są rozbite auta, statyści odgrywający role ofiar, wozy straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego i służby drogowej. O tym, że wypadek jest inscenizacją, podróżni dowiadują się z billboardów rozstawionych kilkaset metrów dalej. Zapraszani są też na pobliski parking, gdzie mogą wziąć udział w kursie udzielania pierwszej pomocy, za pomocą alkogogli sprawdzić sprawność kierowcy po wypiciu jednego piwa czy skorzystać z symulatora jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.

MAŁOPOLSKIE "DROGI ZAUFANIA” w 2008 roku:
Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Małopolsce w 2008 roku przeznaczono 25 mln złotych. W ramach tej kwoty zrealizowane zostaną prace na najważniejszych ciągach drogowych w województwie, drogach krajowych: nr 4 (+94) oraz 7:
droga krajowa nr 4
Wieliczka: budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Bogucką oraz budowa odcinków pięciu gminnych dróg dojazdowych na odcinku 15 km
Wieliczka – Targowisko: budowa 15 km dróg dojazdowych
Sułków: budowa chodnika
Chełm: budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą powiatową Chełm-Siedlec, likwidacja zjazdów, budowa dróg zbiorczych
Bochnia: budowa sygnalizacji świetlnej
Brzesko: przebudowa ronda, przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 768 wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej
Dębno: przebudowa skrzyżowania poprzez wydzielenie lewoskrętów, dobudowę chodników i zatok autobusowych
Łukanowice: budowa sygnalizacji świetlnej, likwidacja zjazdów, budowa dróg zbiorczych
Ładna-Pogórska Wola: oświetlenie skrzyżowań, budowa zatok autobusowych
droga krajowa nr 7:
Cisia Wola: budowa azylu na przejściu dla pieszych, modernizacja chodnika, montaż aktywnego znaku kasetonowego kasetonowego D-6
Strzeżów: budowa azylu na przejściu dla pieszych, modernizacja chodnika, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Miechów: budowa azylu na dwóch przejściach dla pieszych, montaż aktywnych znaków kasetonowych D-6
Szczepanowice: budowa dwóch zatok autobusowych, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Krzyszkowice: doświetlenie trzech przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż 3 aktywnych znaków kasetonowych D-6
Jawornik: budowa zatok autobusowych, doświetlenie przejść dla pieszych, modernizacja chodników, aktywny znak kasetonowy D-6
droga krajowa nr 94:
gr. województwa – Bolesław: modernizacja dróg zbiorczych
Bolesław: budowa sygnalizacji świetlnej
Biały Kościół: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Wielka Wieś: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Giebułtów/Szyce: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
NOWE FOTORADARY NA DROGACH KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI w 2008 roku
24 kwietnia 2008 roku Stanisław Pletnia dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA oraz mł. insp. Andrzej Rokita Małopolski Komendant Wojewódzki Policji zawarli POROZUMIENIE o współpracy i współdziałaniu w zakresie nadzoru nad ruchem drogowym dotyczące utworzenia systemu automatycznej kontroli prędkości w celu poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drogach krajowych Małopolski, na mocy którego wspólnie wytypowano 15 lokalizacji zamontowania masztów dla fotoradarów.
droga krajowa nr 4
Przebieczany, Czyżów, Targowisko, Gorzków, Jasień, Jastew
droga krajowa nr 7
Antolka, Prandocin (x2), Michałowice, Gaj, Krzyszkowice, Jawornik, Skomielna Biała (x2).
GDDKiA zobowiązała się do: montażu masztów w ciągu drogi krajowej nr 7 do 15 maja 2008 roku, a w ciągu drogi krajowej nr 4 do 15 czerwca br.; wykonania projektu tymczasowej i docelowej organizacji ruchu; wystąpienie do właściwego Zakładu Energetycznego o wydanie warunków technicznych.
Policja zobowiązała się do: przekazania kompletnych, ubezpieczonych, gotowych do montażu masztów; wykorzystywania masztów do zakładania urządzeń typu fotorejestrator; egzekwowania wykroczeń ujawnionych za pomocą fotorejestratorów; zawarcia umowy z właściwym Zakładem Energetycznym na sprzedaż energii zasilającej maszty; konserwacji masztów i pokrywania kosztów zasilania przez cały okres eksploatacji.
Kolejne maszty do fotoradarów przy małopolskich drogach są stawiane w ramach realizowanych modernizacji. W tym roku 3 nowe pojawią się przy drodze krajowej nr 94 na odcinku Zederman – Jerzmanowice.
Trzecim źródłem finansowania fotoradarów są budżety gmin, których władze – w celu poprawy bezpieczeństwa swoich mieszkańców – występują do GDDKiA. Zarządca drogi wspólnie z wnioskodawcami oraz policją ustalili lokalizacje, gdzie już stanęły lub lada chwila pojawią się maszty do fotoradarów. W tym roku będzie ich 13:
dk 44: Jaśkowice – Skawina, 5 sztuk
dk 79: Zabierzów (3), Kochanów (1), Wawrzeńczyce (1), Zofipole (1)
dk 94: Modlnica (1), Biały Kościół (1).

W sumie w 2008 roku przy drogach krajowych Małopolski stanie 28 masztów do fotoradarów