Obwodnica Krakowa coraz dłuższa...
<
węzeł radzikowskiego
węzeł modlnica
ul. jasnogórska
mikropale
przepust ekologiczny
tunel
wykonanie pala
wymiana gruntów
zbiorniki
Inwestycja składa się z trzech części: 1/ budowy drogi krajowej nr 94 klasy GP łączącej istniejący węzeł Radzikowskiego przez tereny gminy Wielka Wieś z projektowanym i wykonywanym w ramach inwestycji węzłem Modlnica; 2/ rozbudowy węzła Radzikowskiego (III etap); 3/ przebudowy ul. Jasnogórskiej.
Budowa dk 94 węzeł Radzikowskiego – węzeł Modlnica
Nowy odcinek drogi krajowej nr 94 o długości 2,5km będzie dwujezdniową drogą główną przyspieszoną o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Szerokość jezdni będzie wynosiła od 9,5 do 11,5m. Jezdnie będzie rozdzielał pas zieleni o szerokości 5,0m. Nawierzchnia o nośności 115 kN/oś będzie przystosowana do przenoszenia dużych obciążeń. Wokół głównej trasy powstanie prawie 6,0 km dróg dojazdowych.
Droga będzie przebiegała częściowo w nasypie (wysokości około trzech metrów), częściowo w płytkim wykopie. Grubość konstrukcji nawierzchni bitumicznej będzie wahała się w granicach 20-25cm (trzy warstwy na podbudowie z kruszywa). Warstwa ścieralna zostanie wykonana się z nowoczesnej mieszanki SMA (mastyks grysowy), a podbudowa i warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności, czyli o wysokiej odporności na koleinowanie. Do produkcji mieszanek asfaltowych używać będzie się asfaltów modyfikowanych polimerami w celu zapewnienia wysokiej trwałości nawierzchni. W ramach drogi głównej wykonanych zostanie 220 tys. metrów sześciennych wykopów oraz 275 tys. metrów sześciennych nasypów. W ramach prac nawierzchniowych zostanie rozłożone łącznie ponad 240 tys. metrów kwadratowych nawierzchni asfaltowych.
Zaplanowane prace obejmują również przebudowę sieci teletechnicznej, energetycznej, wodociągowej i gazowej. Na węzłach oraz na części odcinków drogowych zainstalowane zostanie oświetlenie.
Węzeł Modlnica
Docelowo, po wybudowaniu drogi na północ, węzeł na skrzyżowaniu nowej dk 94 z ulicą Jasnogórską będzie węzłem typu „koniczyna”. Na razie, dla obsługi powstającego układu drogowego będzie to półkoniczyna. W ramach węzła powstaną cztery łącznice:
- Balice – Olkusz; długość: 360,0m, szerokość: 6,0-6,95m.
- Olkusz – Balice; długość: 520,0m, szerokość: 6,25-6,45m.
- Balice – Kraków; długość: 443,0m, szerokość: 6,25-6,60m.
- Kraków – Balice; długość: 352,0m, szerokość: 6,0-6,95m.
III etap węzła Radzikowskiego
Ostatni etap budowy węzła Radzikowskiego polega na budowie brakujących połączeń, które dopełnią zbudowany w ostatnich latach węzeł tak, że będzie on obsługiwał wszystkie relacje na skrzyżowaniu. W ramach węzła powstanie pięć łącznic:
- Zabierzów – Modlnica; długość: 293,0m, w tym obiekt mostowy 116,0m, szerokość: 6,0-7,4m.
- Balice – Zabierzów; długość: 230,0m, szerokość: 6,0-7,45m.
- Modlnica – Kraków; długość: 236,0m, szerokość: 6,0m.
- Modlnica-Zabierzów; długość: 296,0m, szerokość: 6,0-7,7m.
- Kraków – Zabierzów; długość: 674,0m, w tym obiekt mostowy 104,0m, szerokość: 6,0-8,0m.
Przebudowa ul. Jasnogórskiej (drogi krajowej nr 94 Kraków – Olkusz)
Nowy węzeł w Modlnicy będzie zlokalizowany na skrzyżowaniu budowanej drogi z istniejącą drogą krajową nr 94 Kraków – Olkusz, czyli ulicą Jasnogórską, na wyjeździe z Krakowa. W związku z budową węzła, ulica Jasnogórska musi zostać przebudowana, a jej parametry podniesione.
Rozbudowa obejmie odcinek o długości prawie 1,8km, który stanie się dwujezdniową drogą klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Jezdnie będą rozdzielone pasem zieleni o szerokości 5,0m. Każda z nich będzie miała od 9,5 do 11,5m szerokości. Nośność nawierzchni zostanie podniesiona do 115 kN/oś.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego zaprojektowano przebudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 79 Kraków-Trzebinia z drogą do Brzezia (w Modlniczce) wraz z budową sygnalizacji świetlnej oraz budowę skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą gminną w rejonie „NICO” w formie skrzyżowania skanalizowanego trójwlotowego sterowanego za pomocą sygnalizacji świetlnej. Projektowane skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, w celu możliwości dostosowywania się do panujących warunków ruchu, zostaną wyposażone w detektory ruchu. Ruch pojazdów oraz pieszych wykrywany będzie za pomocą kamer wideo, detektorów wirtualnych, indukcyjnych oraz przyciskowych.
Dla bezpieczeństwa pieszych zaplanowano budowę chodnika z kostki betonowej o długości ok. 1km przy ul. Krakowskiej w Zabierzowie. Chodnik powstanie na odcinku istniejącego pobocza gruntowego drogi krajowej nr 79 Kraków-Trzebinia, a pod nim zostanie wykonana kanalizacja deszczowa
Oznakowanie poziome na nowych drogach wykonane zostanie w nowoczesnej i trwałej technice grubowarstwowej. Tarcze znaków oznakowania pionowego i tablic kierunkowych wykonane zostaną z użyciem folii trzeciej generacji zapewniającej najwyższe parametry odblaskowe. Wokół drogi stanie prawie 9,0km stalowych barier energochłonnych.
Droga przyjazna środowisku
W ramach inwestycji zaprojektowano budowę ekranów akustycznych, m.in. wzdłuż łącznicy Modlnica-Zabierzów w Modlniczce, wzdłuż nowo projektowanego odcinka drogi krajowej numer 94, odcinkami na węźle Modlnica i wzdłuż ulicy Jasnogórskiej. Ekrany akustyczne wykonane będą w z paneli pochłaniających typu „Zielona Ściana” oraz z paneli odbijających przeźroczystych. Konstrukcje ekranów akustycznych na wybranych odcinkach zaprojektowane są z uwzględnieniem możliwości ich podwyższenia gdy w przyszłości, w wyniku urbanizacji terenów przy projektowanej drodze, zaistnieje taka konieczność. Łączna długość ekranów akustycznych to prawie 4,4km.
Potok Wedonka, będący lewostronnym dopływem Rudawy, zostanie poddany niewielkim odcinkowym pracom remontowym dla umożliwienia wprowadzenia do niego projektowanych odpływów. Dla spowolnienia odpływu wód deszczowych z nowo projektowanych rowów przydrożnych, przewidziano 4 zbiorniki retencyjne z których odpływ będzie sterowany regulatorami odpływu, co ograniczy potencjalne zwiększenie napełnienia w Wedonce.
Zostanie stworzone „zielone otoczenie” wokół inwestycji - powstanie 16ha trawników, zasadzonych będzie 281 drzew oraz 1.620 krzewów.
Inwestorem zadania jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt wykonało konsorcjum, którego liderem jest krakowska firma PxM Projekt Południe Sp. z o.o. Wykonawcą inwestycji jest Budimex-Dromex SA. Wartość kontraktu to prawie 150,0 mln zł. Nadzór inwestorski sprawują: Menedżer Budownictwa inż. Józef Kołosowski Sp. jawna i Jerzy Bajer. Termin zakończenia prac wyznaczono na luty 2011 roku.
17.09.2009