W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odbyło się posiedzenie Zespołu Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), którego celem było zapoznanie się z opracowanym przez projektantów Studium Techniczno – Ekonomiczno Środowiskowym (STEŚ) tzw. małej obwodnicy Limanowej. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele różnych branż zarówno ze strony projektanta, jak i ze strony inwestora, a także reprezentanci władz lokalnych.
Celem budowy obwodnicy centrum Limanowej jest przede wszystkim odciążenie od ruchu tranzytowego centrum miasta oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich użytkowników dróg. Inwestycja została dla celów projektowych podzielona na dwa etapy. Pierwszy to przebudowa ulicy Piłsudskiego oraz skrzyżowania ulic Witosa, Krakowskiej i Piłsudskiego (2,9 km). Drugi to budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 28 o długości 1,08 km od skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kopernika do włączenia do istniejącej dk 28 (ul. Kościuszki). Mała obwodnica Limanowej będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna przyspieszona) o nośności 100 kN/oś. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2005 roku ul. Piłsudskiego w Limanowej przejeżdżało średnio 14.100 pojazdów na dobę, przy czym od strony Bochni (droga wojewódzka nr 965) wjeżdżało 10.000 pojazdów na dobę, natomiast ruch od strony Mszany Dolnej (droga krajowa nr 28) był mniejszy. Prognoza na 2025 rok mówi o ponad 28.000 pojazdów na dobę przejeżdżających przez centrum miasta.
Studiowane przez projektantów warianty w etapie I różniły się sposobem przebudowy skrzyżowań: rozważano ronda turbinowe lub skrzyżowania skanalizowane. GDDKiA jako inwestor przychylił do rozwiązania gwarantującego większe bezpieczeństwo, czyli do budowy czterech rond turbinowych. W osi istniejącej ulicy Piłsudskiego i Kopernika zaprojektowano pas manewrowy dla realizacji lewoskrętów, o co szczególnie zabiegali samorządowcy. Ustalono, że konieczna będzie budowa muru oporowego w rejonie ulicy Paderewskiego, gdyż występuje tam osuwisko. Projektant zaproponował też różne warianty przebudowy obiektów mostowych (przepustów w rejonie ulic: Ceglarskiej, Paderewskiego oraz w ciągu ul. Kopernika). W etapie drugim rozważano sposób poprowadzenia estakady o długości ok. 200 m nad potokiem Mordarka i nad ul. Matki Boskiej Bolesnej. Zdecydowano się ostatecznie na obiekt o większym promieniu łuku poziomego, wychodzący poza zarezerwowany korytarz, który dzięki zapewnieniu lepszej widoczności pozwala na mniejszy przekrój poprzeczny jezdni. Będzie to zarazem estakada o bardziej klasycznej formie, z ekranami akustycznymi odbijającymi, gdyż taka konstrukcja będzie wygodniejsza w utrzymaniu, zwłaszcza w warunkach zimowych. W projekcie zostanie także uwzględniona budowa kładek dla pieszych w rejonie szkoły i szpitala, ale ich budowa przez GDDKiA uzależniona jest od tego, czy samorząd przejmie je w utrzymanie.
Inwestycja będzie wszechstronnie zabezpieczona pod względem ekologicznym. Wzdłuż drogi powstaną ekrany akustyczne o długości ok. 3 km i wysokości 4 m z możliwością podwyższenia po przeprowadzeniu pomiarów hałasu już po wybudowaniu obwodnicy. Jeśli tylko warunki techniczne pozwolą, ekrany w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań będą przezroczyste (odbijające), a na pozostałych odcinkach nieprzezroczyste (pochłaniające). Wody opadowe spływające z jezdni będą oczyszczane przez system urządzeń (separatorów, piaskowników) do I klasy czystości.
W związku z budową obwodnicy trzeba będzie wykupić nieruchomości, ale projektanci muszą dokładniej rozeznać ich liczbę i funkcje. W każdym razie odszkodowania będą wypłacane w aktualnych cenach rynkowych.
Po uwzględnieniu uwag zamawiającego, studium trasowe obwodnicy Limanowej zostanie przesłane pod obrady Komisji Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) w Warszawie, co powinno nastąpić pod koniec marca br. Po zaakceptowaniu przez KOPI, projektant przygotuje materiały do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, która powinna być wydana w czerwcu 2008 roku. W październiku br. chcielibyśmy uzyskać decyzję lokalizacyjną. Z końcem roku powinny być gotowe projekty budowlane dla obydwu etapów, a w lutym 2009 roku wydane pozwolenie na budowę. Następnym etapem będzie przetarg na wykonawstwo. Roboty budowlano – montażowe zaplanowano na lata 2009 – 2010. Koszty realizacji inwestycji przekroczą 100 mln zł. Inwestorem zadania jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.