W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarto oferty na budowę trzech odcinków autostrady A4 pomiędzy węzłami Szarów i Krzyż. Do składania ofert na każdym odcinku, stanowiącym odrębny kontrakt, zaproszono po dziesięć firm wyłonionych w prekwalifikacjach spośród wielu chętnych.
Odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż o łącznej długości 56,9 km podzielono na trzy krótsze odcinki (Szarów – Brzesko, Brzesko – Wierzchosławice, Wierzchosławice – Krzyż). Uczyniono to, by umożliwić wzięcie udziału w postępowaniu także mniejszym rodzimym firmom.
Odcinek Szarów-Brzesko o długości 23,1 km chce budować siedem firm i konsorcjów.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum polsko-słowacko-czeskie, złożone z firm: Polimex-Mostostal SA, Doprastav A.S. oraz Metrostav a.s. Opiewa ona na kwotę 778.962.666,49 zł brutto. Kosztorys inwestorski opiewał na kwotę 1.574.120.000,0 zł brutto, więc kwota oszczędności na tym kontrakcie może wynieść 795.157.333,51 zł.
Oferty
Opis
Mapa (PDF)
Odcinek Brzesko-Wierzchosławice o długości 20,8 km chce budować dziewięć firm i konsorcjów.
Najniższą ofertę złożyło polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI SA oraz SB GRANIT SA. Opiewa ona na kwotę 622.501.701,12 złotych brutto. Ponieważ kosztorys inwestorski zakładał wydatek 1.309.390.000,0 złotych brutto, więc inwestorowi uda się zaoszczędzić 686.888.298,88 zł.
Oferty
Opis
Mapa (PDF)
Odcinek Wierzchosławice-Krzyż o długości 13,0 km chce budować siedem firm i konsorcjów.
Najtańszą ofertę złożyła hiszpańska firma Dragados SA. Opiewa ona na kwotę 542.800.853,04 zł brutto. Kosztorys inwestorski zakładał, że realizacja inwestycji będzie kosztować 1.148.004.947,38 zł brutto, co daje 605204094,34 zł oszczędności.
Oferty
Opis Mapa (PDF)
Na budowę wszystkich trzech odcinków autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem o łącznej długości 56,9 km GDDKiA planowała wydać 4.031.514.947,38 złotych brutto, a najniższe kwoty z przetargów dają łącznie 1.944.265.220,65 złotych brutto. Tak więc dzięki kryzysowi i ostrej walce firm o kontrakty uda się zaoszczędzić publiczne środki i zbudować autostradę za połowę ceny.
Przez najbliższe tygodnie komisja przetargowa będzie szczegółowo analizować oferty, by spośród wszystkich ważnych, wybrać najkorzystniejszą (na każdym kontrakcie). Następnie wyniki prac komisji zostaną przesłane do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych celem poddania kontroli uprzedniej. Jeśli wszystko potoczy się bez przeszkód, np. protestów ze strony oferentów, to jeszcze w tym roku będzie można podpisać umowy z wykonawcami wszystkich trzech odcinków.
A4 do Tarnowa ma być gotowa na przełomie 2011 i 2012 roku. Czyli, uwzględniając procedury związane z odbiorami technicznymi, autostrada może być udostępniona kierowcom wiosną 2012 roku.
29.10.2009