GENERALNY POMIAR RUCHU 2005 - WYNIKI i PODSUMOWANIE
Rok 2005 był rokiem generalnego pomiaru ruchu drogowego, który odbywa się co 5 lat. Generalny Pomiar Ruchu w 2005 roku (GPR 2005) został wykonany na istniejącej sieci dróg krajowych z wyjątkiem tych odcinków, dla których zarządcami są prezydenci miast na prawach powiatu.

Rejestracja ruchu w 1719 punktach pomiarowych prowadzona była przez przeszkolonych obserwatorów sposobem ręcznym. W czasie pomiaru rejestracji podlegały wszystkie pojazdy samochodowe korzystające z dróg publicznych (w podziale na 7 kategorii) oraz rowery:

1/ motocykle,
2/ samochody osobowe i mikrobusy,
3/ lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
4/ samochody ciężarowe bez przyczep, samochody specjalne oraz ciągniki siodłowe bez naczep,
5/ samochody ciężarowe z przyczepą oraz ciągniki siodłowe z naczepami,
6/ autobusy,
7/ ciągniki rolnicze,
8/ rowery.

W odróżnieniu od wszystkich poprzednich pomiarów generalnych, w pomiarze wykonywanym w 2005 roku nie rejestrowano pojazdów zaprzęgowych.

Całoroczny cykl pomiarowy w 2005 roku składał się z 9 dni pomiarowych. Czas trwania pomiaru dziennego w każdym z dni pomiarowych był zależny od typu punktu pomiarowego i wynosił 16 lub 8 godzin. W punktach, w których pomiar dzienny wykonywano w ciągu 16 godzin, wykonano również dodatkowo dwa pomiary nocne. W pozostałych punktach bezpośrednich pomiarów nocnych nie ykonywano. Do obliczeń wyników wykorzystano ponadto dane z automatycznych pomiarów ruchu prowadzonych w 56 stacjach pomiarowych zlokalizowanych na sieci dróg krajowych.

Średni dobowy ruch pojazdów samochodowych (SDR) w 2005 roku na sieci dróg krajowych wynosił 8.224 pojazdów na dobę (p/d) i był większy o około 18% w porównaniu z rokiem 2000. Obciążenie ruchem pojazdów samochodowych nie było równomierne dla całej sieci, lecz wzrastało ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na drogach międzynarodowych SDR w 2005 roku wynosił 13.561 p/d, zaś na pozostałych drogach krajowych 5.990 p/d. Warto wspomnieć, że dynamika wzrostu była dużo mniejsza, niż w poprzednim okresie pięcioletnim (GPR 1995 – GPR 2000), w którym odnotowano wzrost ruchu o 31%.
Średni ruch rowerów na sieci dróg krajowych wynosił 63 p/d i w porównaniu do roku 2000 zmniejszył się o około 19%. W odróżnieniu od ruchu pojazdów samochodowych ruch rowerów wykazywał tendencję malejącą wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na pozostałych drogach krajowych średni dobowy ruch rowerów wynosił 74 p/d, zaś na drogach międzynarodowych - 39 p/d.

Jeśli chodzi o natężenie ruchu na drogach krajowych w poszczególnych województwach, to zdecydowanie przoduje województwo śląskie (13.433 p/d), na drugim miejscu jest Małopolska (10.636 p/d), a na trzecim Łódzkie (10.206 p/d). Ze wszystkich dróg krajowych na Śląsku najbardziej obciążone ruchem są trasy międzynarodowe, po których przejeżdża 23.697 pojazdów na dobę. Zarazem warto zaznaczyć, że to właśnie na Śląsku wskaźnik wzrostu ruchu na przestrzeni 5 lat pomiędzy GPR 2000 a GPR 2005 jest najmniejszy i wynosi 11%. Dla województw małopolskiego i łódzkiego jest to 13%. Najbardziej wzrósł ruch na mniej uczęszczanych drogach krajowych na Podlasiu (31%), w Lubuskim i Dolnośląskim (26%), w Warmińsko – Mazurskim (25%) oraz w Podkarpackim (24%), jednak w dalszym ciągu są to – w porównaniu do innych dróg krajowych – trasy mało uczęszczane: Warmińsko – Mazurskie - 5.016 p/d, Podlaskie - 5.492 p/d

W 2005 roku ok. 9.300 km dróg krajowych (55%) obciążonych było ruchem powyżej 6.000 p/d, z czego 1.960 km dróg (12%) – ruchem powyżej 15.000 p/d. Około 3.400 km dróg krajowych jednojezdniowych było obciążonych ruchem powyżej 10.000 p/d, z czego 860 km – ruchem powyżej 15.000 p/d. Dla porównania, długość dróg krajowych jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15.000 p/d w 2000 roku wynosiła około 500 km. Wśród dróg jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15.000 p/d znaczną część stanowiły przejścia przez miejscowości oraz odcinki znajdujące się w pobliżu dużych aglomeracji miejskich. Wystąpiły jednak również przypadki rejestracji ruchu powyżej 15.000 p/d na ciągach dróg zamiejskich, dotyczyło to między innymi odcinka drogi krajowej nr 4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem.

Ponad 70% pojazdów poruszających się po drogach krajowych to samochody osobowe, 10% stanowią lekkie samochody dostawcze (do 3,5t), natomiast prawie 18% to samochody ciężarowe. Na drogach międzynarodowych proporcje zmieniają się na korzyść samochodów ciężarowych, jest ich tam już prawie 22%. W okresie 2000-2005 największy wzrost ruchu, aż o ok. 49%, zanotowano właśnie dla samochodów ciężarowych z przyczepami, mających decydujący wpływ na warunki ruchu na drogach oraz proces niszczenia nawierzchni. Dla porównania, w poprzednim okresie pięcioletnim 1995 - 2000 wzrost ruchu tych pojazdów był jeszcze wyższy i wynosił 68%, co daje około 2,5-krotny wzrost ruchu w ciągu ostatnich 10 lat.

Dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych zostały obliczone na podstawie wyników GPR 2005 wielkości średniego dobowego ruchu w miesiącach letnich (lipiec, sierpień) oraz średniego dobowego ruchu w miesiącach zimowych (od grudnia do marca).

W 2005 roku na sieci dróg krajowych ruch w miesiącach letnich był o około 14% większy, zaś ruch w miesiącach zimowych – o około 15% mniejszy od średniego dobowego ruchu w ciągu całego roku. Podobne zależności wystąpiły również w odniesieniu do dróg międzynarodowych oraz pozostałych dróg krajowych.

GENERALNY POMIAR RUCHU 2005 w MAŁOPOLSCE

Na sieci dróg krajowych Małopolski, liczącej w 2005 roku 874,6 km, wyznaczono 115 punktów pomiarowych.

A - NUMER DROGI KRAJOWEJ
B - DŁUGOŚĆ NA TERENIE ZARZĄDZANYM PRZEZ GDDKiA O/KRAKÓW
C - ILOŚĆ PUNKTÓW POMIAROWYCH
A B C
4 (A4) 111,765 km 21
7 (S7) 148,751 km 16
28 181,662 km 18
44 56,663 km 6
47 39,745 km 7
49 23,970 km 3
52 52,907 km 8
73 32,475 km 5
75 96,050 km 10
79 76,473 km 10
87 21,256 km 5
94 43,533 km 6
RAZEM: 115


GPR 2005 wykazał, że większość ruchu na drogach krajowych Małopolski odbywa się po drogach międzynarodowych – średnio 16.280 p/d, natomiast pozostałe drogi krajowe w województwie przenoszą średnio 7.905 p/d.

NUMER DROGI ODCINEK GPR 2000 GPR 2005 ZMIANA w %
A4 Balice I – Balice II (lotnisko) 17.835 24.342 +37
4 Wieliczka obwodnica 20.411 22.614 +11
4 Targowisko - Łapczyca 19.089 21.920 +15
4 Łapczyca – Bochnia 24.566 23.908 -3
4 Bochnia – Brzesko 23.395 22.482 -4
4 Brzesko – Wojnicz 16.794 18.161 +8
4 Wojnicz – Tarnów 19.347 21.768 +13
7 Widoma – Kraków 12.526 14.267 +14
7 Kraków – Rząska 26.911 30.000 +11
7 Kraków – Głogoczów 29.286 27.789 -5
7 Głogoczów – Myślenice 16.983 23.697 +40
7 Myślenice – Pcim 15.444 16.089 +4
7 Pcim – Lubień 13.631 14.544 +7
7 Lubień – Skomielna 9.993 10.596 +6
7 Skomielna Rabka 10.688 12.083 +13
7 Rabka – Jabłonka 4.097 3.993 -3
7 Jabłonka – granica państwa 3.760 4.036 +7
28 Zator – Wadowice 6.276 7.675 +22
28 Rabka – Mszana Dolna 4.034 6.140 +52
28 Limanowa przejście 13.496 14.163 +5
28 Gorlice – Biecz 5.946 7.077 +19
44 granica województwa – Oświęcim 9.499 13.908 +46
44 Zator – Skawina 2.968 3.890 +31
44 Skawina – Kraków 15.109 19.209 +27
47 Rabka – Chabówka 8.276 10.959 +32
47 Nowy Targ – Szaflary 10.607 13.518 +27
47 Szaflary – Poronin 8.560 10.137 +18
47 Poronin – Zakopane 14.019 14.878 +6
49 Nowy Targ przejście 8.097 9.772 +21
49 Czarna Góra – granica państwa 1.041 1.659 +60
52 Kęty – Andrychów 10.916 8.998 -18
52 Andrychów przejście 14.339 16.279 +14
52 Wadowice – Kalwaria Zebrzydowska 8.270 10.981 +33
52 Biertowice – Głogoczów 7.887 9.687 +23
73 granica województwa – Szczucin 6.256 6.718 +7
73 Dąbrowa Tarnowska przejście 5.613 7.330 +31
75 Kraków – Niepołomice 9.589 10.540 +10
75 Niepołomice – Targowisko 7.838 9.136 +17
75 Brzesko – Tymowa 6.172 6.818 +10
75 Dąbrowa – Nowy Sącz 12.342 12.857 +4
75 Łabowa – Krzyżówka 3.635 4.113 +13
79 Koszyce – Nowe Brzesko 2.871 4.364 +52
79 Zabierzów – Krzeszowice 9.543 11.516 +21
79 Chrzanów – Jaworzno 4.810 6.128 +27
87 Nowy Sącz – Stary – Sącz 12.112 13.025 +8
87 Rytro – Piwniczna 3.183 3.446 +8
94 Sławków – Bolesław 16.374 17.021 +4
94 Olkusz przejście 15.743 25.156 +60
94 Olkusz – Sieniczno 18.508 17.154 -7
94 Sieniczno – Kraków 13.481 14.885 +10