Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na wykonawstwo odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem.
Jeśli cała procedura przebiegnie bez problemów, to za kilka miesięcy podpisany zostanie kontrakt z firmą, która do końca 2008 roku wybuduje 20 km autostrady. Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt wykonało Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o. Realizacja inwestycji będzie finansowana z budżetu państwa.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Autostrady (ULA) dla tej inwestycji wydano 30 grudnia 1998 roku. Na trasie przyszłej autostrady pomiędzy Krakowem a Szarowem (teren dawnego województwa krakowskiego) położonych jest 1.738 działek, które GDDKiA pozyskała na przestrzeni lat 2002 – 2005, co umożliwiło Wojewodzie Małopolskiemu wydanie pozwolenia na budowę w listopadzie 2005 roku.
Odcinek autostrady A4 od Krakowa do Szarowa będzie miał 19,9 km długości. Zostanie zbudowana w klasie technicznej A (najwyższej); skrajnia pionowa będzie miała 4,7 m. Nawierzchnia bitumiczna zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Każda z dwu jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy (2 x 3,75 m szerokości), pas awaryjny (3 m), pobocze gruntowe (1,25 m). Jezdnie będą rozdzielone pasem dzielącym o szerokości 5 m (4-metrowy pas zieleni + 2 x 0,5 m opaski bitumiczne).
Na trasie autostrady od Krakowa do granicy dawnego województwa krakowskiego powstaną dwa węzły autostradowe: "Bieżanów" i "Szarów". Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe.
Przy autostradzie zbudowane zostaną 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii I: "Zakrzów" i "Podłęże", na terenie których zaprojektowano zadaszenia ze stolikami i ławkami, sanitariaty, budki telefoniczne oraz bufety. Dla ciągłego utrzymania autostrady, w rejonie Szarowa przy skrzyżowaniu A4 z drogą krajową nr 75 przewidziano budowę Obwodu Utrzymania Autostrady, który będzie zapewniać całoroczne bieżące utrzymanie drogi oraz urządzeń obsługi, organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Staniątkach powstanie Plac Poboru Opłat, natomiast na węźle Szarów będzie zlokalizowana Stacja Poboru Opłat.
Dla ochrony istniejącej i planowanej zabudowy mieszkaniowej zostanie zbudowanych ponad 22,0 km ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 6,5 m. Na obiektach mostowych ustawione będą ekrany przezroczyste (odbijające), natomiast poza obiektami – ekrany pochłaniające.