BESKIDZKA DROGA INTEGRACYJNA - PRZETARG NA PROJEKT OGŁOSZONY
Zbigniew Rapciak dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zdecydował o ogłoszeniu przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Projekt wraz decyzją lokalizacyjną ma być gotowy na koniec 2009 roku.

Nowa droga będzie miała ok. 70 km długości. Inwestorem zadania jest GDDKiA w Krakowie. BDI będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główna przyspieszona); każda z jezdni będzie miała po dwa pasy ruchu. Jej dostępność będzie ograniczona, to oznacza, że wjechać na nią i zjechać z niej będzie można tylko na węzłach. Wokół drogi powstanie sieć dróg dojazdowych służących ruchowi lokalnemu, którymi mieszkańcy będą mogli dojechać do swoich posesji, rolnicy do pól uprawnych, a dzieci będą mogły bezpiecznie dotrzeć do szkoły. W ciągu BDI powstaną obwodnice, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast. Planowane są: północna obwodnica Kalwarii Zebrzydowskiej, południowa obwodnica Wadowic, północna obwodnica Andrychowa, południowa obwodnica Kęt i północna obwodnica Kóz. Beskidzka Droga Integracyjna stanie się ważną osią łączącą drogę ekspresową S7 (węzeł Głogoczów) z drogą ekspresową S1 (węzeł Suchy Potok w rejonie Bielska Białej). Dzięki temu połączeniu sieć dróg krajowych w Polsce zostanie powiązana z siecią autostrad w Czechach, co znacznie ułatwi dojazd na południe i południowy – zachód Europy.

Cały proces przygotowania inwestycji zostanie znacznie skrócony, gdyż zwykle w Europie Zachodniej przygotowanie inwestycji do momentu rozpoczęcia budowy trwa 7 lat. Już w połowie 2008 roku będziemy mogli poznać dokładniej możliwe warianty przebiegu drogi. Na koniec br. zaplanowano złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Na etapie wydawania decyzji Wojewoda będzie prowadzić konsultacje społeczne. Na koniec 2009 roku planowane jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnej. Jeśli więc wszystkie zaangażowane podmioty dołożą starań (GDDKiA jest tylko jednym z ogniw w tym łańcuchu), to już w 2011 roku może być wydane pozwolenie na budowę, a sama budowa mogłaby być realizowana w latach 2012 – 2014. Szacuje się, że koszt realizacji inwestycji przekroczy 2 miliardy złotych.