"ZAKOPIANKA" KRAKÓW - MYŚLENICE
Prace związane z modernizacją nawierzchni na odcinku pomiędzy Krakowem a Myślenicami na drodze krajowej nr 7, rozpoczęły się pod koniec sierpnia 2004 roku.

Zakres inwestycji obejmuje wzmocnienie "Zakopianki" na dwóch odcinkach jezdni prawej (kierunek Kraków - Myślenice) o łącznej długości 7,9 km. Inwestorem jest krakowski oddział GDDKiA a wykonawcą - MOTA-Engil Polska SA. Kontrakt opiewa na kwotę 20.193.720,00 złotych. Inwestycja jest współfinansowana z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zakończenie prac zaplanowano na 31 października 2005 roku.

Rehabilitacja jezdni lewej na analogicznych odcinkach będzie - poza robotami mostowymi - zlecona odrębnym kontraktem.

rozscielacz2.jpg



W I etapie, który trwał przez 3 miesiące (do 17 listopada 2004 roku), zmodernizowano odcinek 3,5 km od skrzyżowania z drogą woj. nr 955 Jawornik - Sułkowice do skrzyżowania z drogą woj. nr 967 Myślenice - Łapczyca. Wiosną 2005 roku rozpoczęły się prace na dwóch odcinkach: 1/ pomiędzy Libertowem a Gajem (2,7 km), gdzie przeprowadzono prace mostowe (przebudowa trzech obiektów na jezdni lewej); miały zostać zakończone 30 czerwca br., ale GDDKiA zmobilizowała wykonawcę, by przyśpieszył tempo i skończył o miesiąc wcześniej, oraz 2/ w Myślenicach (1,7 km), gdzie dobiegają końca prace nawierzchniowe.

Zakres prac (całość kontraktu) obejmuje wykonanie 17.389,02 m sześciennych wykopów i 4.506,95 m sześciennych nasypów, a także frezowanie nawierzchni bitumicznej na zimno do głębokości ponad 6 cm na powierzchni 4.278,27 m kw. Aby wzmocnić nawierzchnię do przenoszenia dużych obciążeń (115 kN/oś) należy wykonać mocną podbudowę; po wyprofilowaniu i zagęszczeniu podłoża zostanie ułożona geowłóknina, następnie podbudowa z kruszywa łamanego o grubości 25 cm, na to podbudowa z mieszanki MCE o grubości 13 cm, a potem podbudowa z betonu asfaltowego o grubości 11 cm. Wykonane zostaną nowe warstwy bitumiczne: warstwa wyrównawcza, następnie warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o grubości 8 cm na powierzchni 77.842,94 m kw. oraz warstwa ścieralna z mieszanki SMA o grubości 4 cm na powierzchni 78.048,83 m kw. Wymieniona będzie konstrukcja poboczy, zostaną także wykonane roboty brukarskie polegające na wymianie krawężników oddzielających pas zieleni rozdzielający jezdnie i wymianie fragmentów chodników. Przy okazji wyremontowane zostaną drogi dojazdowe. Bardzo duży jest zakres i stopień skomplikowania prac mostowych, które zostaną wykonane zarówno na jezdni prawej, jak i na jezdni lewej. Drogowcy przeprowadzili remonty dwóch wiaduktów w Myślenicach nad ulicami Kazimierza Wielkiego i Piłsudskiego; zakres prac obejmuje także remonty lub przebudowę 11 innych obiektów mostowych. Jak zawsze duży nacisk położony jest na bezpieczeństwo ruchu drogowego, tutaj zakres obejmuje: montaż ponad 8 km nowych barier sprężystych, wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego na powierzchni 9.527, 57 m kw. oraz postawienie 138 sztuk znaków pionowych.

Rehabilitację nawierzchni "Zakopianki" na dwujezdniowym odcinku, polegającą na remoncie nawierzchni i podniesieniu jej nośności rozpoczęto w 2003 roku. Prace objęły odcinek pomiędzy Głogoczowem a Jawornikiem; rozpoczęły się 19 marca 2003 roku, a zakończyły 21 listopada 2003 roku, 8 miesięcy przed planowanym terminem. Odnowie został poddany odcinek jezdni prawej (kierunek: Kraków – Myślenice) o długości 8,3 km oraz półtorakilometrowy odcinek jezdni lewej (kierunek Myślenice – Kraków).

W 2006 roku zaplanowano zakończenie rehabilitacji nawierzchni całego odcinka: Kraków – Myślenice. W ramach tego kontraktu skrzyżowanie "Bysinki" w Myślenicach zostanie przebudowane na dwupoziomowe – "Zakopianka" będzie poprowadzona estakadą.