"AKCJA ZIMA" 2009/2010 NA DROGACH KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI
Zima dla drogowców w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna się umownie 1 listopada i trwa do 31 marca. W tym czasie cały sprzęt i ludzie zaangażowani w „Akcję ZIMA” pozostają w pełnej gotowości. Oczywiście, jeśli przed lub po tym terminie występuje konieczność prowadzenia akcji, to odpowiednie działania są podejmowane.

Taka sytuacja zdarzyła się w październiku br. Nagłe załamanie
pogody, opady śniegu i niska temperatura kompletnie zaskoczyły
zupełnie nieprzygotowanych do zimy kierowców. Efekt był taki, że
samochody na letnich oponach, które nie były w stanie pokonać
najmniejszego wzniesienia, zablokowały drogi. Drogowcy ruszyli z
odsieczą: w akcji brało udział prawie 150 ludzi i ponad 70 jednostek
sprzętu, zużyto prawie 1.900 ton soli i piasku, a wydano na to 1,3
mln złotych – to bilans kilku zimowych dni w październiku.


Aby ułatwić użytkownikom dróg poruszanie się po drogach krajowych
Małopolski, utrzymujemy je w wysokich standardach. Na 910,3 km dróg
krajowych w Małopolsce:


  • 31,3% (285,3 km) jest utrzymywanych w standardzie II podwyższonym


  • 35,9% (326,8 km) w standardzie II


  • 31,0% (281,4 km) w standardzie III


  • 1,8% (16,8 km) w standardzie V


W okresach nasilenia opadów śniegu, na drogach krajowych Małopolski
w Akcji "Zima" uczestniczy naraz ok. 250 osób oraz 221 jednostek
sprzętu. Nasi wykonawcy, działający na podstawie zawartych z GDDKiA
kontraktów wieloletnich (wdrożonych od 2000 roku; obecnie
realizowany jest już 4 kontrakt), mają obowiązek utrzymywania na
drogach określonych standardów i sami podejmują decyzję o tym,
jakiego i w jakiej ilości sprzętu muszą użyć, by ten standard
utrzymać. W planowaniu akcji pomagają krótko- i długoterminowe
prognozy pogody oraz dane z monitoringu (tzn. stacji pogodowych
rozmieszczonych w całym województwie).


Koszty „Akcji ZIMA” są uzależnione od długości trwania sezonu
zimowego, od aktualnych cen materiałów oraz od tego, jak wiele razy
temperatura „przechodzi przez zero”. Poprzednia „Akcja Zima”
kosztowała nas 25,0 mln złotych. Warto zaznaczyć, że na utrzymanie
zimowe nigdy nie zabraknie pieniędzy, gdyż standardy muszą zostać
dotrzymane.


Każda z maszyn pracujących na nasze zlecenie została wyposażona w
system GPS pozwalający na bieżące monitorowanie trasy i czynności
wykonywanych przez maszynę. System monitoringu tworzy też – z roku
na rok rozrastająca się - sieć 44 stacji meteorologicznych (o 8
więcej, niż rok wcześniej), 40 tablice świetlne (o 17 więcej) w 32
miejscach oraz 67 kamer (o 19 więcej) w 44 miejscach. Dzięki
specjalistycznemu oprogramowaniu, dyżurny „Akcji Zima” może śledzić
na monitorze każdą jednostkę sprzętu i widzi, gdzie jest i co robi.
Podgląd z kamer oraz stacji pogodowych jest także dostępny na naszej
stronie internetowej dla każdego użytkownika.


Wzdłuż dróg, w miejscach narażonych na nawiewanie śniegu na jezdnię,
ustawiamy zasłony przeciwśnieżne. W tym roku postawimy prawie 25,0
km zasłon z siatki i tworzyw sztucznych. Zorganizowaliśmy również
większą niż przed rokiem liczbę punktów składowania materiałów.
Piasek i sól wykorzystywane w prowadzeniu akcji przechowujemy w 33
bazach materiałowo-sprzętowych GDDKiA, a wykonawcy dysponują jeszcze
dodatkowymi składowiskami na swoim terenie.


W siedzibie oddziału funkcjonuje Punkt Informacji Drogowej (PID), w
którym trwa całodobowy dyżur, niezależnie od panujących warunków
atmosferycznych. Użytkownicy dróg mogą tam zasięgnąć informacji o
sytuacji na drogach pod numerem 600 800 610 lub 12 412 16 44.


Zima, o czym wielu kierowców zapomina, to naturalnie występująca w
naszej strefie klimatycznej pora roku i drogowcy nie są w stanie jej
zwalczyć, zlikwidować, ani jej zapobiec - mogą jedynie łagodzić jej
skutki. Należy więc pamiętać, że zima wcześniej czy później
nadejdzie i przygotować się odpowiednio na jej przybycie.


Drogowcy są do zimy przygotowani i dobrze byłoby, gdyby do zimy
przygotowali się także kierowcy. Należy skontrolować stan techniczny
pojazdów, zaopatrzyć się w opony zimowe i łańcuchy. Te ostatnie
powinny znaleźć się zwłaszcza na wyposażeniu każdego samochodu
ciężarowego, gdyż nieposiadające łańcuchów lub wręcz jadące na
łysych oponach TIR-y, które utknęły na podjazdach, są zimową zmorą
naszych dróg - powodują konieczność zamknięcia drogi, a co za tym
idzie tworzenie się długich korków i dezorganizację życia innych
użytkowników dróg, uniemożliwiają pracę sprzętu odśnieżającego i
zmuszają służby drogowe i ratunkowe do przeprowadzania kosztownych
akcji. Każdy kierowca przed wyruszeniem w długą drogę może na naszej
stronie internetowej sprawdzić, dzięki podglądowi z kamer, jakie
warunki panują na obszarze, przez który będzie przejeżdżał i
uwzględnić to w planowaniu podróży.


ZIMA NIE JEST WYNIKIEM BRAKU DZIAŁANIA ZE STRONY DROGOWCÓW, ALE PORĄ
ROKU WYSTĘPUJĄCĄ W NASZEJ STREFIE KLIMATYCZNEJ.


 


WYKAZ DRÓG KRAJOWYCH ZALICZONYCH DO POSZCZEGÓLNYCH STANDARDÓW ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG W SEZONIE 2009/2010


STANDARDY ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG


STANDARDY
UTRZYMANIA DRÓG W OKRESIE ZIMOWYM NA SIECI DRÓG KRAJOWYCH ODDZIAŁU W
KRAKOWIE


OSŁONA METEOROLOGICZNA


ZESTAWIENIE ZBIORCZE SPRZĘTU „AKCJI ZIMA” 2009-2010


WYKAZ OSÓB
FUNKCYJNYCH Z RAMIENIA WYKONAWCY Z PODZIAŁEM NA ZADANIA


ODCINKI DRÓG, NA
KTÓRYCH OBOWIĄZUJE KIEROWCÓW SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH POSIADANIE NA
WYPOSAŻENIU POJAZDU ŁAŃCUCHÓW PRZECIWPOŚLIZGOWYCH



 


19.11.2009