NOWY TARG - NAJWAŻNIEJSZY WĘZEŁ DROGOWY NA PODHALU
Spotkanie Zbigniewa Rapciaka dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Markiem Fryźlewiczem burmistrzem Nowego Targu zaowocowało bardzo korzystnymi dla miasta ustaleniami. W niedalekiej przyszłości Nowy Targ ma szansę stać się najważniejszym węzłem komunikacyjnym Podhala.


nowytarg.jpg


Dyskutowano o przebiegu "zakopianki" pomiędzy Rdzawka a Szaflarami. Zbigniew Rapciak po raz kolejny uspokajał, że ustalenia poczynione na przestrzeni kilku ostatnich lat z udziałem samorządowców z Nowego Targu, Raby Wyżnej oraz Rabki, pozostają w głównych punktach nadal aktualne i wiążące. "Do pokazania na planach innych możliwych wariantów przebiegu obliguje nas prawo, lecz wersja uzgodniona jest jedna" – podkreślał dyrektor Rapciak.

Szef małopolskiej GDDKiA przedstawił burmistrzowi pomysł, by zmienić przebieg drogi krajowej nr 49 poprzez wybudowanie nowego jej odcinka o długości ok. 3 km od ul. Jana Pawła II do "zakopianki". Wówczas al. Tysiąclecia zostałaby odciążona od ruchu tranzytowego i mieszkańcom byłoby łatwiej poruszać się po mieście. Nowe połączenie rozprowadzałoby ruch w kierunku Białki Tatrzańskiej i Jurgowa, gdzie dynamicznie rozwija się infrastruktura turystyczna, stanowiłoby także "bramę" do Pienin i zlokalizowanych tam miejscowości wypoczynkowych. Nowa droga będzie również dojazdem do planowanego lotniska i znakomicie wpisuje się w studium komunikacyjne miasta. "Dzięki inwestycjom GDDKiA w rejonie Nowego Targu, skoordynowanym z konkretnymi planami rozwoju opracowanymi i wdrażanymi przez samorząd, miasto ma szansę stać się głównym węzłem drogowo – kolejowo – lotniczym na terenie całego Podhala" – stwierdził dyrektor Rapciak – "Istnieje realna szansa, by nową drogę włączyć do obecnie realizowanego planu inwestycyjnego i wybudować w tym samym czasie, co odcinek "zakopianki" od Rdzawki do Szaflar". Na korzyść tego projektu działa fakt, iż nowa dk 49 biegłaby przez tereny niezabudowane, na których nie ma przeszkód w rodzaju rezerwatów przyrody, ani ważnych obiektów infrastruktury.

Przypomnijmy, że kompleksową dokumentację projektową dla odcinka "zakopianki" Rdzawka – Szaflary opracowuje Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o. Opracowanie projektowe wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę ma być gotowe na 31 grudnia 2009 roku. Według planów budowa ma rozpocząć się wiosną 2010 roku i zakończyć w grudniu 2011 roku.

Koncepcja układu drogowego miasta Nowy Targ