15 lipca 2005 roku o 10.15 nastąpiła zmiana organizacji ruchu na nowo wybudowanym odcinku drogi krajowej nr 4 pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Kierowcom udostępniono dwie jezdnie, co pomoże rozładować powstające tam dotychczas korki i ułatwi wakacyjną wymianę turnusów, która nastąpi w trakcie najbliższego weekendu.
Teren inwestycji aż do czasu jej zakończenia, czyli zrealizowania całego zakresu prac zapisanego w pozwoleniu na budowę i wydania pozwolenia na użytkowanie, pozostaje placem budowy. Kierujący muszą zachować szczególną ostrożność z uwagi na obecność sprzętu drogowego i robotników wykonujących prace m. in. przy montażu ekranów akustycznych i oświetlenia. Zakończenie kontraktu planowane jest na wrzesień br.
Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą – Joint Venture PRInż SA - Holding, w skład którego wchodzą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA - Holding z Katowic, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów SA z Tarnowa oraz MOTA-ENGIL Polska S.A. Wartość kontraktu to 20 361 337,46 euro netto (w tym udział środków zagranicznych - 13.344.260,47 euro). Wartość całej inwestycji, tzn. budowa wraz z wykupami, odszkodowaniami, dokumentacją, nadzorem to koszt około 100 mln złotych.
Wykonawca rozpoczął roboty w kwietniu 2003 roku i – zgodnie z cyklem realizacji inwestycji, który określono 24 miesiące – miał zakończyć je w kwietniu 2005 roku, jednak termin zmieniono na wrzesień 2005 roku. Wydłużenie cyklu trwania zadania związane jest z trudnościami z wejściem w teren na odcinku Kraków – Wieliczka na skutek wycofania udzielonego prawa do dysponowania gruntem przez 3 właścicieli.
Zakres - będącej już na ukończeniu - inwestycji obejmował wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków – Targowisko (21,5 km) do obciążenia 115 kN/oś (11,5 tony na oś) oraz dobudowę drugiej (południowej) jezdni na odcinku 1,5 km pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Droga zyskała klasę GP.
Dla poprawy bezpieczeństwa przebudowano 19 skrzyżowań, w tym 3 z sygnalizacją świetlną, 3 skanalizowanych (z wyspami i pasami dla lewoskrętów) i 6 skanalizowanych z sygnalizacją świetlną. Dzięki przebudowie skrzyżowań i budowie sygnalizacji świetlnych łatwiejsza i – przede wszystkim - bezpieczniejsza stała się komunikacja z drogami lokalnymi: lewoskręty z drogi krajowej oraz wyjazdy z dróg podporządkowanych. W znaczący sposób poprawiło się też bezpieczeństwo pieszych, którzy również są użytkownikami tej drogi i muszą ją przekraczać w drodze do szkoły czy do pracy.
Inwestycja objęła modernizację lub całkowitą przebudowę 20 istniejących obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu na rzece Serafie w Wieliczce, całkowitą rozbiórkę i budowę dwóch wiaduktów oraz budowę dwóch nowych kładek pieszo – jezdnych w Sułkowie i w Brzeziu.
Wody opadowe z powierzchni drogi krajowej zostały w całości ujęte do kanalizacji deszczowej i za - pośrednictwem urządzeń oczyszczających je do I klasy czystości - są odprowadzone do istniejących odbiorników naturalnych.
Na trasie inwestycji zaplanowano budowę 4,3 km ekranów akustycznych. Dodatkowo, w budynkach zagrożonych przekroczeniem norm hałasu, okna zostały wymienione na dźwiękoszczelne.
***
Warunkiem przyznania grantu z funduszu ISPA na projekt z zakresu infrastruktury drogowej było położenie nacisku na trzy aspekty: wzmocnienie nawierzchni, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zabezpieczenie ekologiczne inwestycji. Starania małopolskich drogowców zostały uwieńczone sukcesem, tj. uzyskaniem 46 mln euro. Zadanie podzielono na dwa etapy I/ Kraków – Targowisko i II/ Targowisko – Tarnów. Zakończono postępowanie przetargowe dla II etapu, jego wyniki zatwierdził już prezes Urzędu Zamówień Publicznych, a po akceptacji Ministra Infrastruktury umowa z wykonawcą zostanie podpisana.
Po zakończeniu realizacji obydwu etapów inwestycji, z końcem 2006 roku, trasa Kraków – Tarnów stanie się komfortowa i bezpieczna dla wszystkich jej rozsądnych użytkowników. Jednak należy pamiętać, że nie będzie to droga szybkiego ruchu, lecz droga ogólnie dostępna, przechodząca przez centra miejscowości (co wiąże się z ograniczeniem prędkości), z której korzystają piesi. Dla ruchu tranzytowego i miłośników szybkiej jazdy już od 2006 roku będzie budowana autostrada Kraków – Tarnów i to na nią za kilka lat powinien przenieść się cały ruch tranzytowy jadący dalej na wschód, zwłaszcza ciężki.