W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonano wstępnego podsumowania strat popowodziowych. Naprawienie skutków „wielkiej wody” będzie kosztowało co najmniej 77 mln złotych.
W powodzi ucierpiały prawie wszystkie drogi krajowe; najczęstsze uszkodzenia, to zamulone przepusty, zatkane rowy, oberwane skarpy, osuwiska, rozmyte pobocza, ubytki i pęknięcia nawierzchni. W przypadku obiektów mostowych doszło przede wszystkim do podmycia podpór i filarów oraz do uszkodzenia skarp i stożków.
Powódź wpłynie także na realizację najważniejszych kontraktów, będących w trakcie budowy: autostrady A4 Szarów – Krzyż, budowę drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa od węzła Bieżanów do węzła Rybitwy oraz budowę dk 94 węzeł Radzikowskiego – węzeł Modlnica. Na razie, dopóki woda nie opadnie, nie można precyzyjnie oszacować wielkości strat. Na szczęście, kontrakty są ubezpieczone, więc koszty poniosą ubezpieczyciele, lecz oprócz start rzeczowych istotne są straty czasowe. Trzeba liczyć się z opóźnieniami rzędu 4-8 tygodni. Na mniejszych inwestycjach – przebudowie skrzyżowania w Libertowie na „zakopiance” oraz przebudowie dk 28 w rejonie Nowego Sącz – opóźnienie wyniesie ok. miesiąca.
Więcej zdjęć