S7 BIEŻANÓW - RYBITWY - KOLEJNY ODCINEK KRAKOWSKIEGO "RINGU"
10 października 2008 roku Jacek Gryga dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA i jego zastępca Andrzej Kollbek oraz Konrad Jaskóła prezes firmy Polimex-Mostostal SA podpisali umowę na budowę drogi ekspresowej S7 węzeł Bieżanów – węzeł Rybitwy. Akt ten rozpoczął kolejny etap budowy krakowskiego "ringu". Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad systematycznie buduje kolejne fragmenty pierścienia drogowego wokół stolicy Małopolski i dzięki temu Kraków ma szansę stać się pierwszym miastem w Polsce, które będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.


ring2.jpg


S7 Bieżanów – Rybitwy

Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum polsko słowackie firm Polimex – Mostostal SA i Doprastav AS. Kontrakt opiewa na kwotę 198.809.406,54 zł brutto. Termin zakończenia budowy przypada za 550 dni od daty podpisania umowy.

Zakres zadania:

Zakres inwestycji obejmuje: budowę dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na długości ok. 2,7 km, budowę 6 obiektów mostowych, budowę węzła Bieżanów, budowę dróg dojazdowych o długości ok. 1,8 km i ekranów akustycznych. Parametry techniczne drogi: nośność 115 kN/oś, szerokość pasa ruchu 3,50 m, szerokość pasa oddzielającego 4 m. Najdłuższym obiektem mostowym będzie estakada wieloprzęsłowa o długości 256,67 m i szerokości całkowitej 40,1 m, która przebiegać będzie nad ul. Zarzyckiego, linią kolejową i rzeką Serafą. W ramach inwestycji powstanie także most nad rzeką Drwiną o długości 83,2 m i szerokości całkowitej 38,1 m.

Droga, którą wykonawca ma wybudować w ciągu 18 miesięcy, czyli do kwietnia 2010 roku, będzie dwujezdniową drogą ekspresową dowiązaną do budowanego w ciągu autostrady A-4 węzła Bieżanów. Droga na odcinku pierwszych 250 m została zaprojektowana na wysokich nasypach oraz estakadzie. Na kolejnym odcinku droga będzie przebiegać po nasypie o średniej wysokości 0,5–1,0 m. Na końcu odcinka droga ekspresowa będzie krzyżować się z ulicą Christo Botewa, gdzie docelowo zaprojektowano bezkolizyjny węzeł Rybitwy. Na węźle trasa główna będzie przechodzić górą nad ul. Christo Botewa, a skrzyżowanie ulicy Christo Botewa i łącznic węzła będzie przebudowane. W I etapie przewidziano jednopoziomowe włączenie S7 do ul. Christo Botewa.


ring1.jpg


Historia istniejącego "ringu"

Gdy w latach 1976–1986 budowano autostradę A4 pomiędzy Chrzanowem i Krakowem, równocześnie w latach 1982–1985 wybudowano połączenie autostrady z ul. Radzikowskiego w Modlniczce. Od 1986 roku do połowy 1995 roku powstawały odcinki autostradowej obwodnicy Krakowa od węzła Balice I do ulicy Kąpielowej o łącznej długości 16,8 km. W latach 2000–2003 GDDKiA zbudowała kolejne dwa fragmenty obwodnicy od ul. Kąpielowej do potoku Malinówka i od potoku Malinówka do węzła Wielicka (razem: 7,9 km).


Całkowita długość obejścia od węzła Balice I do węzła Wielicka wynosi 24,7 km. Trasa obejścia przebiega od węzła Balice I, przez węzeł Balice II (dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach), węzeł Mirowski, stopień wodny "Kościuszko" na Wiśle, węzeł Tyniecki, węzeł Sidzina, zintegrowany węzeł Zakopiański (Opatkowicki i Sapiehy) i dalej do węzła Wielicka, czyli do drogi krajowej nr 4 w kierunku Tarnowa.

Plany kontynuacji "ringu"

Z końcem 2003 roku Kraków był więc otoczony obwodnicą od strony zachodniej i południowej. Wiosną 2007 roku rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka autostrady A4 w kierunku wschodnim od Krakowa do Szarowa (zakończy się w połowie przyszłego roku). Na trasie autostrady będzie zlokalizowany węzeł Bieżanów, który będzie zarazem stanowić początek odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim.

Pomimo tego, że Kraków jest miastem na prawach powiatu, czyli za budowę i remonty dróg na jego terenie odpowiada prezydent, przepisy czynią wyjątek dla autostrad i dróg ekspresowych. Dzięki temu drogę o wielkim znaczeniu dla miasta, zlokalizowaną na jego terenie, zbuduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga ekspresowa S7 na terenie Krakowa zostanie poprowadzona w korytarzu rezerwowanym przez miasto od wielu lat pod budowę Trasy Nowohuckiej. GDDKiA będzie realizować tę inwestycję etapami, a pierwszym z nich jest budowa połączenia o długości 2,7 km od węzła Bieżanów do ul. Christo Botewa, gdzie w przyszłości powstanie węzeł Rybitwy. Następny będzie fragment o długości 4,4 km od węzła Rybitwy do węzła Igołomska, czyli skrzyżowania ulic Igołomskiej i Ptaszyckiego, z mostem wantowym przez Wisłę. Budowa tego odcinka planowana jest na lata 2009-2010. Już budowa tych dwóch odcinków pozwoli na skomunikowanie Nowej Huty z Podgórzem oraz aktywizację gospodarczą poprzemysłowych terenów Nowej Huty. Równocześnie pracujemy nad dalszą częścią "ringu" od drugiej strony miasta; jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa dwujezdniowej drogi klasy GP od węzła Radzikowskiego do węzła Modlnica. Będzie ona stanowić będzie 2,5 kilometrowe przedłużenie obwodnicy Krakowa do drogi olkuskiej, która pozwoli na odciążenie Ronda Ofiar Katynia od ruchu z drogi "olkuskiej".

Po zakończeniu realizacji tych inwestycji, Kraków będzie posiadał dwujezdniową obwodnicę o łącznej długości 34,3 km od węzła Modlnica na pn-zach od miasta do węzła Igołomska na wschodzie.