Prace związane z modernizacją nawierzchni na odcinku pomiędzy Krakowem a Myślenicami na drodze krajowej nr 7, rozpoczęły się pod koniec sierpnia 2004 roku. Zakres inwestycji obejmuje wzmocnienie "Zakopianki" na dwóch odcinkach jezdni prawej (kierunek Kraków - Myślenice) o łącznej długości 7,9 km.
Inwestorem jest krakowski oddział GDDKiA a wykonawcą - MOTA-Engil Polska SA. Kontrakt opiewa na kwotę 20.193.720,00 złotych. Inwestycja jest współfinansowana z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Termin zakończenia prac wyznaczono na 31 października 2005 roku.
Rehabilitacja jezdni lewej na analogicznych odcinkach będzie - poza robotami mostowymi - zlecona odrębnym kontraktem.
W I etapie, który trwał przez 3 miesiące (do 17 listopada 2004 roku), zmodernizowano odcinek 3,5 km od skrzyżowania z drogą woj. nr 955 Jawornik - Sułkowice do skrzyżowania z drogą woj. nr 967 Myślenice - Łapczyca. Wiosną 2005 roku rozpoczęły się prace na dwóch odcinkach: 1/pomiędzy Libertowem a Gajem (2,7 km) oraz 2/w Myślenicach (1,7 km).
Zakres prac (całość kontraktu) obejmuje m.in. wykonanie 17.389,02 m sześciennych wykopów i 4.506,95 m sześciennych nasypów. Na mocnej podbudowie położone zostaną nowe warstwy bitumiczne, w tym warstwa ścieralna z mieszanki SMA o grubości 4 cm. Modernizacja obejmuje także: wymianę konstrukcji poboczy, roboty brukarskie polegające na wymianie krawężników oddzielających pas zieleni rozdzielający jezdnie i wymianie fragmentów chodników; remont dróg dojazdowych. Bardzo duży jest zakres i stopień skomplikowania prac mostowych, które są wykonywane zarówno na jezdni prawej, jak i na jezdni lewej (remonty dwóch wiaduktów w Myślenicach nad ulicami Kazimierza Wielkiego i Piłsudskiego; remonty 6 przepustów, przebudowa 5 przepustów, z których dwa są posadowione na palach o długości 10 m). Jak zawsze duży nacisk położony jest na bezpieczeństwo ruchu drogowego, tutaj zakres obejmuje: montaż ponad 8 km nowych barier sprężystych, wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego na powierzchni 9.527, 57 m kw. oraz postawienie 138 sztuk znaków pionowych.
Modernizację nawierzchni "Zakopianki" na dwujezdniowym odcinku, polegającą na remoncie nawierzchni i podniesieniu jej nośności rozpoczęto w 2003 roku. Prace objęły odcinek pomiędzy Głogoczowem a Jawornikiem; rozpoczęły się 19 marca 2003 roku, a zakończyły 21 listopada 2003 roku, 8 miesięcy przed planowanym terminem. Odnowie został poddany odcinek jezdni prawej (kierunek: Kraków – Myślenice) o długości 8,3 km oraz półtorakilometrowy odcinek jezdni lewej (kierunek Myślenice – Kraków).
W 2006 roku zaplanowano nastepny etap modernizacji odcinka: Kraków – Myślenice, w ramach którego jezdnia zostanie wzmocniona do 115 kN/oś, skrzyżowanie "Bysinki" w Myślenicach zostanie przebudowane na dwupoziomowe ("Zakopianka" będzie poprowadzona po estakadzie) oraz powstanie kładka dla pieszych w Mogilanach.