"ZAKOPIANKA" MYŚLENICE - LUBIEŃ
Budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Myślenicami a Lubniem wraz z obwodnicą Lubnia jest kolejnym etapem opracowanej w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wielkiej modernizacji "Zakopianki". Pierwszym była, realizowana w latach 2000 – 2002 przebudowa odcinka Chabówka – Rdzawka. Pozostała część 95–kilometrowej trasy pomiędzy Krakowem a Zakopanem została podzielona na etapy poddawane kolejno przebudowie tak, by w 2010 roku ze stolicy małopolski do stolicy Tatr można było przejechać drogą dwujezdniową – do Rabki ekspresową, a dalej o parametrach głównej przyspieszonej (GP).

Budowa "Zakopianki" na odcinku Myślenice - Lubień wraz z obwodnicą Lubnia została podzielona na dwa etapy: I/ od Myślenic do granicy gmin Pcim i Lubień (12,2 km) oraz II/ od granicy gmin Pcim i Lubień wraz z obwodnicą Lubnia do włączenia w stary przebieg na wysokości Witkówki (4,3 km).

Zainaugurowana 2 listopada 2004 roku budowa drogi ekspresowej na odcinku Myślenice – Pcim jest realizowana przez wyłonioną w drodze przetargu międzynarodowego portugalską firmę MOTA - ENGIL Engenharia e Construcao SA. Wartość kontraktu wynosi 241.997.170,00 złotych netto (295.236.547,40 złotych brutto). Inwestycja jest finansowana przez budżet państwa oraz z pożyczki zaciągniętej przez rząd polski w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W ciągu 780 dni wykonawca ma zakończyć wszystkie prace na odcinku pomiędzy Myślenicami a granicą gmin Pcim i Lubień.

"Zakopianka" na tym odcinku już za niecałe 2 lata zyska zupełnie nowy wygląd. Z Myślenic do Lubnia będą prowadziły dwie jezdnie z pasami awaryjnymi oraz poboczami, rozdzielone pasem zieleni. Nawierzchnia zostanie przystosowana do przenoszenia dużych obciążeń (115 kN/oś), a jej wierzchnią warstwę będzie tworzyła odporna na koleinowanie mieszanka bitumiczna SMA. Na trasie powstaną dwa dwupoziomowe węzły drogowe: w Stróży i w Pcimiu na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Oprócz drogi głównej w ramach inwestycji będą zbudowane łącznice o długości 2,6 km, prawie 12 km dróg dojazdowych oraz ciągi piesze pod "Zakopianką". Sumując: w ramach inwestycji powstanie prawie 40 km nowej jezdni.

Prace drogowe zostały poprzedzone regulacją koryta rzeki Raby, która zakończyła się w połowie 2003 roku (jej koszt wyniósł 13 mln złotych). Ze względu na ukształtowanie terenu oraz sąsiedztwo rzeki, budowa będzie bardzo skomplikowana technologicznie, a zakres prac mostowych szczególnie szeroki. Konieczne jest zbudowanie muru oporowego o długości prawie 2 km i o wysokości od 4,2 do 10,6 m, a także ubezpieczenie brzegów Raby na odcinku 3,4 km oraz ubezpieczenie skarp nasypów na odcinku 1 km. Roboty mostowe obejmą budowę: 4 mostów o ustroju belkowym, 5 wiaduktów żelbetowych, 3 przepustów żelbetowych skrzynkowych oraz przejścia gospodarczego. W zakres inwestycji wejdzie budowa konstrukcji służących odwodnieniu: przepusty żelbetowe skrzynkowe pod koroną drogi, przepusty betonowe rurowe w rowie pod zjazdami, 23 km kanalizacji deszczowej, 22 awaryjne zbiorniki na wodę, 21 piaskowników i 22 separatory.

Jak wszystkie nowo realizowane inwestycje GDDKiA również i ta zostanie wszechstronnie zabezpieczona pod względem ekologicznym. Zamontowanych zostanie 8,5 km ekranów akustycznych pochłaniających o wysokości od 2 do 6 m oraz 3,1 km ekranów akustycznych przeźroczystych o wysokości od 2 do 4 m.

Znacznej poprawie ulegnie bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego. Wokół drogi stanie prawie 35 km stalowych barier ochronnych oraz 2 km barier betonowych. Na jezdni zostanie wykonane oznakowanie poziome wibroakustyczne, ostrzegające kierowcę w momencie najechania na linię krawędziową. Zamontowane będzie oznakowanie pionowe wykonane w nowoczesnej technologii z wykorzystaniem folii odblaskowych.

Rozpoczęcie budowy II etapu inwestycji, czyli odcinka od granicy gmin Pcim i Lubień do Witkówki zawierającego obwodnicę Lubnia, nastąpi w 2005 roku. Z końcem 2006 roku dwujezdniową "Zakopianką" dojedziemy z Krakowa do Lubnia, a w 2010 roku – do Zakopanego.