30 kwietnia 2005 roku, zostały udostępnione kierowcom dwa wiadukty, na których w ostatnich miesiącach trwały intensywne prace: wiadukt nad ulicą Brzeźnicką w Bochni w ciągu drogi krajowej nr 4 Kraków - Tarnów oraz wiadukt nad linią PKP w Olkuszu w ciągu drogi krajowej nr 94 Kraków - Olkusz.
Na obwodnicy Bochni od dwóch miesięcy ruch - sterowany sygnalizacją świetlną - odbywał się wahadłowo. Powodem zmiany organizacji ruchu było uszkodzenie płyty pomostu na wiadukcie nad ulicą Brzeźnicką. Obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Już wcześniej na wiadukcie ruch odbywał się z utrudnieniami; jezdnia była zawężona do 6 m, obowiązywało ograniczenie prędkości na dojeździe do 60 km/h, a na wiadukcie do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Uszkodzenie zostało niezwłocznie usunięte, a obiekt został poddany szczegółowym oględzinom ekspertów. W sporządzonej na zlecenie GDDKiA ekspertyzie, specjaliści z Politechniki Krakowskiej stwierdzili, że po zabezpieczeniu konserwacyjnym obiekt może przenosić dwukierunkowy ruch ciężki. GDDKiA przeprowadziła więc prace konserwacyjne zarówno nawierzchni, jak i płyty pomostu. Dzięki wzmożonym wysiłkom udało się wykonać prace o dwa tygodnie wcześniej przed zapowiedzianym terminem i od soboty będzie przywrócony ruch na wiadukcie pełną szerokością jezdni bez ograniczeń prędkości i tonażu.
Warto wspomnieć, że niedługo rozpocznie się realizacja inwestycji Targowisko - Tarnów, w zakres której wchodzi m.in. budowa nowego obiektu. Na okres jego budowy obok istniejącego wiaduktu zostanie zbudowany wiadukt tymczasowy, jednak kwestia jego budowy będzie aktualna po podpisaniu umowy z wykonawcą - na razie trwa przetarg międzynarodowy, więc w tej chwili jeszcze nie można powiedzieć precyzyjnie, kiedy to nastąpi. Całość prac na odcinku Targowisko - Tarnów powinna się zakończyć pod koniec 2006 roku.
Dla przypomnienia - II etap inwestycji współfinansowanej z funduszu spójności (dawniej: ISPA) obejmuje: wzmocnienie nawierzchni na odcinku 34,5 km pomiędzy Targowiskiem a Tarnowem, budowę dwupoziomowego węzła Lwowska na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie wraz z dobudową 800 m drugiej jezdni, remont kapitalny mostu w Zgłobicach oraz budowę jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa, a ponadto poprawę bezpieczeństwa poprzez zmianę parametrów skrzyżowań i budowę sygnalizacji świetlnych oraz budowę urządzeń ochrony środowiska.
***
Jak twierdzi wykonawca, który ponosi odpowiedzialność za dotrzymanie terminu, w Olkuszu nastąpi zmiana organizacji ruchu polegająca na przełożeniu ruchu na wybudowany obok istniejącego wiadukt z dojazdami nad linią PKP. Stary obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy wiadukt. Od jakiegoś czasu ruch na wiadukcie odbywał się zawężonymi pasami ruchu, przy ograniczeniu prędkości ze względu na uszkodzenie wspornika chodnikowego.
Budowa nowego obiektu nad linią kolejową była kluczowym elementem inwestycji GDDKiA w Olkuszu polegającej na przebudowie układu drogowego. Za 47,5 mln złotych wykonawca - Mota-Engil Polska SA ma dobudować drugą jezdnię na odcinku 0,8 km, przebudować trzy skrzyżowania, dobudować pas ruchu powolnego na długości 0,5 km, zbudować dwa trzyprzęsłowe wiadukty nad torami PKP wraz z korektą dojazdów na odcinku 0,1 km, zbudować dwa mosty na potoku Baba. W zakres kontraktu wchodzi także likwidacja kolein na odcinku Bolesław – Sławków (2 x 3,5 km).