TEN (Trans–European Network) to program pomocowy Unii Europejskiej funkcjonujący w perspektywach finansowych 2004 - 2006 i 2007 – 2013 jako odrębna linia budżetowa w budżecie UE. Program ten ukierunkowany był na wspieranie rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T), energetycznych (TEN-E) oraz telekomunikacyjnych (e-TEN).
W ramach budżetu TEN-T mogły być finansowane duże projekty wspólnego zainteresowania, których głównym celem był rozwój wspólnego rynku Unii Europejskiej poprzez wspomaganie:
Wspierane były przede wszystkim projekty dotyczące rozwoju systemów transportu transgranicznego, projekty składane przez więcej niż jeden kraj, projekty wysokich technologii dotyczące na przykład wdrażania i usprawniania systemów zarządzania ruchem oraz systemów bezpieczeństwa.
Budżet TEN-T
W procedurze wnioskowania rozróżnione zostały projekty studialne oraz inwestycyjne. Progi dofinansowania z budżetu TEN-T kształtowały się następująco:
Pomoc mogła mieć również formę subsydiowania kredytów oraz gwarancji kredytowych Europejskiego Banku Inwestycyjnego lub innej instytucji finansowej.
Ze względu na stosunkowo niski stopień dofinansowania projektów inwestycyjnych (10 - 20%) GDDKiA ubiegała się jedynie o środki na dofinansowanie realizacji projektów studialnych (dofinansowanych na poziomie 50%). Starania na finansowanie projektów inwestycyjnych były skierowane do źródeł o potencjalnie wyższych stopach dofinansowania takich jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, pożyczki Międzynarodowych Instytucji Finansowych.
Budżet TEN-T został podzielony na dwie części:
Polska jak do tej pory miała możliwość ubiegania się o środki w ramach budżetu rocznego.
Zarządzanie budżetem TEN-T
Podstawowym narzędziem zarządzania budżetem TEN-T była powołana w 2006 roku Agencja Wykonawcza TEN–T (Trans European Transport Network Executive Agency – TEN–T EA). Blisko współpracując z Dyrektoriatem Generalnym Komisji Europejskiej ds. Energii i Transportu, TEN–T EA dysponowała co roku budżetem około 1 miliarda Euro. Do głównych zadań TEN–T EA należało:
Od 1 stycznia 2014 r. w miejsce TEN–T EA powołano instytucję o nazwie Innovation and Networks Executive Agency (INEA), która jest m.in. odpowiedzialna za rozliczenie i zamknięcie wszystkich otwartych projektów TEN–T.
W perspektywie finansowej 2014 – 2020 INEA jest odpowiedzialna za wdrożenie następujących programów unijnych:
W ramach programu TEN-T wyodrębnionych zostało 30 kluczowych projektów, dla których finansowanie zapewniono Decyzją Nr 884/2004/EC Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 29 kwietnia 2004 zmieniająca Decyzję Nr 1692/96/EC.
Przez terytorium Polski przebiegały cztery projekty priorytetowe:
Program Trans-European Network był instrumentem finansowym, który został zaprojektowany tak, by działać w synergii z Funduszami Strukturalnymi, Funduszem Spójności oraz systemem pożyczek i gwarancji oferowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była beneficjentem dofinansowania ze środków TEN-T dla 11 projektów studialnych.