Inwestycja, o której pisze Pani Redaktor Dorota Szturm-Szajan to rozpoczęta w kwietniu br. przebudowa drogi krajowej nr 77 na odcinku Duńkowiczki – Przemyśl. Ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem pieszych (budowa chodników) oraz wzmocnienie nawierzchni (podniesienie nośności do 115 kN/Oś) i poprawę odwodnienia drogi. Projekt obejmuje:
- remont podbudowy i poboczy bitumicznych oraz remont i wzmocnienie nawierzchni jezdni i poboczy bitumicznych przez wykonanie 2-ch warstw bitumicznych na całej długości projektowanej przebudowy odcinka;
- remont nawierzchni zatok autobusowych i peronów;
- remont istniejącego chodnika oraz budowę nowego chodnika
- remont nawierzchni na zjazdach indywidualnych oraz przebudowę zjazdów;
- wykonanie remontu przepustów pod koroną drogi;
- wymianę oraz uzupełnienie oznakowania drogi i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Przebudowa nie wprowadza zasadniczych zmian w istniejącej organizacji ruchu. Wyspy kanalizujące ruch, które zdaniem Pani Redaktor denerwują kierowców, są jednym z elementów działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na przedmiotowym odcinku. Zostaną one wykonane m.in. w rejonie skrzyżowania w Żurawicy, w rejonie przejść dla pieszych i na odcinkach zmiany pasów ruchu. Celem zastosowania tego rozwiązania jest poprowadzenie ruchu w sposób uporządkowany i odpowiednio wcześnie informujący kierowców o otaczającej infrastrukturze drogi.
Nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem kierowcy, zacytowanym w artykule, iż w momencie powstania wysepek zwiększy się niebezpieczeństwo na drodze. To właśnie wysepki spowodują zdyscyplinowanie kierowców tak, aby w sytuacji niespodziewanego zdarzenia na drodze kierowcy nie zjeżdżali na przeciwległy pas ruchu wprost pod koła pojazdu jadącego z naprzeciwka, chroniąc tym samym życie swoje, swoich najbliższych i innych kierowców na drodze. Czołowe zderzenia szybko jadących pojazdów są najbardziej tragiczne w skutkach, czego przykładem jest wypadek w Kraczkowej kilka lat temu, o którym także Super Nowości informowały czytelników.
Wysokość wysepek będzie dostosowana do warunków bezpieczeństwa. W chwili obecnej na przedmiotowym odcinku prowadzone są prace i sytuacja, opisana przez Panią redaktor jest stanem tymczasowym, który diametralnie zmieni się po zakończeniu prac. Odcinek DK77 Duńkowiczki – Przemyśl jest aktualnie placem budowy. Docelowo wysokość wyniesienia wysp ponad nawierzchnię umożliwiała będzie kierującym pojazdami fizyczne najechanie na wyspę w przypadku takiej konieczności. Wysokość wysp po przebudowie wynosić będzie 3-4 cm powyżej jezdni. Wyjątek stanowią wyspy w rejonie azyli dla pieszych, których zadaniem jest ochrona pieszych przed najechaniem przez pojazd. Ten krawężnik podniesiony zostanie ponad jezdnię na wysokość 12 cm. Zaprojektowana organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania w Żurawicy i przejść dla pieszych poprawi czytelność rozwiązań geometrycznych drogi i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
Wart zaznaczenia jest fakt, iż przebudowa drogi krajowej nr 77 na odcinku Duńkowiczki – Przemyślnie jest, jak podaje Pani Redaktor, „nieoficjalną informacją”, ale inwestycją prowadzoną zgodnie z projektem. Ujęta jest w bieżącym planie remontów na drogach Podkarpacia i od momentu rozpoczęcia realizacji umieszczona na ogólnodostępnej mapie robót drogowych, m.in. na stronie internetowej Oddziału GDDKiA. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące szczegółowego zakresu ww. przebudowy zamieszczone są również na stronie internetowej Oddziału, w zakładce „Pozostałe zadania drogowe”.
Druga kwestia podniesiona w artykule dotyczy lewoskrętów. Zjazd do Bazy Materiałowej Rejonu GDDKiA zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 77 Lipnik-Przemyśl z drogą gminną, na którą wydzielone są lewoskręty. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest skomunikowanie zjazdu do Bazy Rejonu. Ważnym podkreślenia jest fakt, iż właśnie z Bazy Rejonu prowadzona jest akcja zimowego i bieżące utrzymanie dróg, gdzie podstawą jest konieczność szybkiej reakcji na drodze. Wnioskowana lokalizacja zjazdu w okolicy Tłoczni Gazu nie jest możliwa do realizacji przede wszystkim z powodu istniejących w tym miejscu warunków widoczności. Zjazd usytuowany jest za wzniesieniem, a więc z powodu braku wymaganej widoczności nie ma możliwości zastosowania tego rozwiązania. Ponadto zjazd znajduje się w rejonie zatok autobusowych i przejścia dla pieszych. W takiej sytuacji dopuszczenie zastosowania skrętu w lewo do zjazdu powodowałoby zasłanianie pieszych przez pojazdy skręcające w lewo.
19.06.2009