Międzynarodowa konferencja Via Carpatia w Łańcucie
22 października 2010 r. na Zamku w Łańcucie odbędzie się międzynarodowa konferencja „Via Carpatia”. Celem spotkania jest formalne przystąpienie do projektu trzech państw: Bułgarii, Grecji i Rumunii, co nastąpi w wyniku podpisania Deklaracji „Via Carpatia”. Wśród państw, które już przystąpiły do inicjatywy, znajdują się: Węgry, Słowacja, Polska, Litwa.


Wśród gości zaproszonych na konferencję są ministrowie ds. transportu Węgier, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Litwy, Minister Rozwoju Regionalnego Rzeczypospolitej Polskiej, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. W konferencji wezmą również udział władze samorządowe oraz parlamentarzyści z tych regionów Polski, przez które przebiega szlak „Via Carpatia”: z woj. podlaskiego, woj. mazowieckiego, woj. lubelskiego i woj. podkarpackiego. Gospodarzem spotkania będzie Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz władze regionu podkarpackiego.


W trakcie konferencji odbędzie się również spotkanie panelowe z udziałem władz rządowych i samorządowych nt. „Szlak Via Carpatia jako element zintegrowanego i spójnego systemu transportowego UE – korzyści dla regionów.”
 
 
„Via Carpatia” stanowi formę wielostronnej współpracy międzynarodowej, której celem jest modernizacja i rozbudowa drogowego szlaku tranzytowego łączącego Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Inicjatywa ta została sformalizowana 27 października 2006 r. poprzez podpisanie Deklaracji Łańcuckiej przez Ministrów Transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Jest to inicjatywa strony polskiej z jesieni 2006 roku, dotycząca rozwoju szlaku drogowego z Kowna do Debreczyna (i ew. dalej na południe) nazwanego „Via Carpatia”, którego częścią na terytorium Polski będzie planowana droga S-8 i S-19 (Budzisko – Suwałki - Choroszcz (Białystok) – Lublin – Rzeszów - Barwinek). Ma na celu aktywizację gospodarczą słabiej rozwiniętych wschodnich regionów UE. Pomysł ten spotkał się z szerokim poparciem krajów Europy Środkowej, będących nowymi członkami UE.
 
W 2008 roku również Rumunia, Bułgaria i Grecja złożyły wniosek o przyłączenie się do tej inicjatywy, która w przyszłości stanowiłaby alternatywny szlak transportowy, prowadzący wzdłuż granicy wschodniej UE, z Europy Środkowej do Azji, krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji. Szlak ten łączyłby się przez porty Morza Czarnego ze szlakiem TRACECA (Korytarz Transportowy Europa – Kaukaz – Azja).


21.10.2010