Słupki poliuretanowe na krajowej "czwórce"
Na drodze krajowej nr 4, na odcinku od Trzciany do Świlczy (ponad 3,5km) ustawione zostały wykonane z poliuretanu słupki elastyczne oddzielające przeciwne kierunki ruchu. Łącznie postawiono 710 słupków w odległości 5 m. Te rzadko używane jeszcze w kraju rozwiązania zastosowano w ramach działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym szczególnie niebezpiecznym odcinku.



Słupki wykonane są z poliuretanu. Każdy jest koloru pomarańczowego, posiada wysokość 750 mm i średnicę słupka 80 mm. Podstawa jest konstrukcją niezależną od konstrukcji pionowej słupka, zapewniając łatwą wymianę uszkodzonych słupków. Są one uchylne, wykonane w sposób zapewniający bardzo wysoką odporność na uderzenia mechaniczne, wywołane ewentualną kolizją z pojazdami. Dobrą widoczność po zmierzchu zapewniają trzy odblaskowe pasy o szerokości 55-70 mm. Słupki charakteryzuje wysoka odporność na działanie promieniowania UV oraz wysoka odporność na działanie niskich i wysokich temperatur (+50 stopni Celsjusza, –35 stopni Celsjusza).


Pierwsze słupki poliuretanowe zastosował Oddział GDDKiA w Poznaniu na 1,5-kilometrowym odcinku drogi krajowej Śmigiel – Wydorowo. Kolejne 750 sztuk, po wcześniejszych konsultacjach z Komendą Policji, ustawiono na szczególnie niebezpiecznym, 4-kilometrowym odcinku byłego drogowego odcinka lotniskowego Leszno – Rydzyna, gdzie wcześniej miały miejsce wypadki śmiertelne. Od momentu ustawienia słupków poliuretanowych na obu odcinkach nie było żadnych wypadków.


Stawiane w osi drogi słupki poliuretanowe budzą kontrowersje, gdyż w opinii kierowców utrudniają wyprzedzanie. Jednakże prawidłowo ustawione na - wg kierowców - tzw. „szybkich” odcinkach dróg, odgradzają przeciwległe kierunki ruchu 4-pasowego odcinka drogi wizualnie zmuszając kierującego do przestrzegania dozwolonej prędkości oraz uniemożliwiają niedozwolone wyprzedzanie „na trzeciego” na podwójnej linii ciągłej.


10.03.2010