Analizie i ocenie poddano warianty lokalizacyjne przebiegu autostrady z podziałem na dwa odcinki: Rzeszów – Przeworsk i Przeworsk – Korczowa.
Odcinek I Rzeszów – Przeworsk
Jako najkorzystniejszy dla środowiska wykazano wariant I/1. Jego długość wynosi 31,558 km. Przebieg ten jest zgodny z przebiegiem określonym w decyzjach o ustaleniu lokalizacji autostrady A4 (decyzja nr 1/98 z dnia 28.12.1998 r. wydana przez Wojewodę Rzeszowskiego i decyzja nr 1/98 z dnia 23.12.1998 r. wydana przez Wojewodę Przemyskiego).
Na przebiegu trasy w omawianym wariancie projektowana jest budowa 2 węzłów drogowych – Węzeł Łańcut i Węzeł Przeworsk, Punktu Poboru Opłat (PPO) w km 583+499,20, Stacji Poboru Opłat (SPO) na węzłach drogowych Łańcut i Przeworsk, a także Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). W wariancie tym zaprojektowano 10 wiaduktów drogowych (nad autostradą, w ciągu dróg poprzecznych), 4 wiadukty autostradowe (w ciągu autostrady), 6 mostów (w tym pełniących funkcje przejść dla zwierząt),3 przejazdy gospodarcze pod autostradą.
Odcinek II Przeworsk – Korczowa
Jako najkorzystniejszy dla środowiska wykazano wariant II/1, stanowiący południowe obejście Jarosławia. Jego długość wynosi 56,537 km. Wariant ten jest zgodny z przebiegiem określonym we wskazaniach lokalizacyjnych wydanych dla odcinka Przeworsk – Korczowa w dniu 10.11.2000 r. przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, skorygowanym w celu ominięcia obszarów konfliktowych oraz z powodu konieczności zapewnienia odpowiednich parametrów technicznych.
Na przebiegu trasy w omawianym wariancie planowana jest budowa 4 węzłów drogowych (Wierzbna, Pawłosiów, Radymno i Korczowa), Punktu Poboru Opłat (PPO) przed Węzłem Korczowa, Stacji Poboru Opłat (SPO) na 3 węzłach drogowych (Wierzbna, Pawłosiów, Radymno), a także 6 (3 razy 2) miejsc obsługi podróżnych (MOP) i 2 Obwodów Utrzymania Autostrady (OUA). W wariancie tym zaprojektowano 24 wiadukty drogowe (nad autostradą, w ciągu dróg poprzecznych), 14 wiaduktów autostradowych (w ciągu autostrady), 7 mostów pełniących funkcje przejść dla zwierząt, 3 estakady.
Na całym projektowanym odcinku autostrada będzie czteropasmowa, w I etapie budowy przewidziano dwie jezdnie dwupasmowe o szerokości 7,5 m każda, rozdzielone pasem dzielącym wraz z opaskami o szerokości 12,50 m. W miarę wzrostu natężenia ruchu planuje się poszerzyć jezdnie – II etap – do trzech pasów ruchu (3x3,75 m) z pasem rozdzielającym o szerokości 5,00 m.
Zgodnie z postanowieniem, w projekcie należy uwzględnić między innymi budowę ekranów akustycznych, przejść i przepustów dla zwierząt oraz nasadzenie pasów zieleni izolacyjno-osłonowej o szerokości min. 10 m
Przedsięwzięcie wymaga wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie oceny skuteczności zastosowanych rozwiązań mających na celu zapewnienie ochrony terenów zabudowy mieszkalnej przed hałasem.
Przedsięwzięcie wymaga prowadzenia monitoringu faktycznego wykorzystania wybudowanych przejść dla zwierząt. Monitoring ten prowadzony będzie przez okres 2 lat i obejmować będzie intensywność wykorzystania przejść oraz kontrolę składu gatunkowego zwierząt z nich korzystających. W przypadku stwierdzenia braku lub bardzo słabego wykorzystania przejścia przez zwierzęta, potrzebne będzie dokonanie zmiany zagospodarowania terenu przejść.
Decyzji nadany rygor natychmiastowej wykonalności.