Umowa na ostatni odcinek autostrady A4 na Podkarpaciu podpisana
11.jpg  W rzeszowskim Oddziale GDDKiA podpisano umowę na budowę ostatniego najdłuższego odcinka autostrady A4 na Podkarpaciu od W. Rzeszów Wschód do W. Jarosław Wierzbna. Wykonawcą tego ponad 41-kilometrowego odcinka A4 jest konsorcjum firm z Liderem: Polimex Mostostal S.A. z siedzibą w Warszawie i partnerem: DOPRASTAV a.s. z siedzibą w Bratysławie. Ostatecznie wybrana została oferta zawierająca najkorzystniejszy bilans ceny i długości okresu gwarancji jakości. Kryterium wyboru Wykonawcy to cena - 90% i gwarancja jakości - 10%. Wybrane konsorcjum zaoferowało wybudować ten odcinek A4 za kwotę brutto 2,195 mld zł przy udzieleniu maksymalnego okresu gwarancji jakości tj. 120 m-cy. Termin realizacji to 21 miesięcy. Projekt przewidziany jest do współfinansowania ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków budżetowych.



Konsultantem, który będzie zarządzał projektem i pełnił nadzór nad realizacją robót jest Konsorcjum firm z Liderem: Scott Wilson Sp. z o.o. z Warszawy oraz partnerami: Scott Wilson Ltd z Wielkiej Brytanii oraz PROMOST CONSULTING Sp. z o.o..


Przedmiotowy 41-kilometrowy odcinek autostrady A4 będzie przebiegał przez województwo podkarpackie i przecinał powiat rzeszowski (gminy Trzebownisko, Krasne), powiat łańcucki (gmina Czarna, miasto Łańcut, gmina Białobrzegi) i powiat przeworski (gminy Przeworsk, Tryńcza, miasto Przeworsk).


Inwestycja obejmuje między innymi:
- budowę 41,2 km autostrady o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pasy awaryjne i parametrach technicznych drogi klasy A
- przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z planowaną autostradą tj.: krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych, gospodarczych
- budowę węzłów autostradowych: "Łańcut", "Wierzbna"
- budowę dróg serwisowych, dojazdowych, technologicznych
- budowę 78 obiektów inżynierskich: wiaduktów autostradowych i drogowych, mostów autostradowych, przejść dla zwierząt, przepustów, przejazdów gospodarczych, przejazdów i wjazdów awaryjnych
- budowę placów poboru opłat (PPO)
- budowę stacji poboru opłat (SPO),
- budowę 4 miejsc obsługi podróżnych typu I, II, III: "ŁUKAWIEC", "PALIKÓWKA", "BUDY", "MŁYNISKA",
- budowę obwodu utrzymania autostrady (OUA)
- budowę i przebudowę urządzeń uzbrojenia terenu:
- budowę urządzeń ochrony środowiska
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
- budowę stacji meteorologicznych


Zakres finansowy rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 na Podkarpaciu to prawie 10 mld zł. W ciągu ostatnich 28 miesięcy Oddział GDDKiA w Rzeszowie podpisał bowiem 12 umów na budowę oraz przebudowę odcinków dróg (7 odcinków autostrad,
2 odcinków dróg ekspresowych, 2 obwodnic miast oraz przebudowę ponad 54-kilometrowego odcinka krajowej „czwórki”) o łącznej wartości 9,67 mld zł.


Na podstawie podpisanych umów w województwie podkarpackim powstanie ponad 250 km nowych i przebudowanych odcinków dróg, w tym 167 km nowej autostrady A4. Realizacja tych najważniejszych inwestycji nie byłaby jednak możliwa do zrealizowania bez dofinansowania
z funduszy Unii Europejskiej. Podpisane jest porozumienie (umowa) z PARP na dofinansowanie budowy obwodnicy Jarosławia ze środków finansowych w ramach PO RPW, a także umowy z CUPT na dofinansowanie w ramach POIiŚ przebudowy drogi krajowej nr 4 Machowa-Łańcut, budowy autostrady A-4 Tarnów – Rzeszów (odc. w. Krzyż - w. Rzeszów Wschód) wraz z odc. drogi ekspresowej S-19 w. Rzeszów Zachód - w. Świlcza oraz odcinka S19 Stobierna-Rzeszów.


23.09.2010