Oświadczenie rzeszowskiego Oddziału GDDKiA w związku z publikacjami w lokalnych mediach dot. przebudowy DK4 na odc. Rzeszów-Łańcut
W związku ze słowami krytyki pod adresem GDDKiA i Wykonawców pracujących przy przebudowie DK4 Machowa-Łańcut (odc. Rzeszów-Łańcut), płynącymi ze strony regionalnych mediów oraz miejscowych społeczności, Oddział GDDKiA w Rzeszowie pragnie odnieść się do zawartych w nich informacjach.

Przedmiotowy odcinek drogi krajowej nr 4, stanowiący podstawowy element układu komunikacyjnego kraju jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jego przebudowa ma na celu przede wszystkim dostosowanie jej parametrów do wymagań przepisów UE poprzez zwiększenie nośności drogi oraz wzmocnienie obiektów inżynierskich. Duży nacisk został położony na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, a w szczególności przebudowę skrzyżowań, budowę azyli dla pieszych, przebudowę zatok autobusowych, remont, przebudowę i budowę chodników i ciągów pieszo-jezdnych, a także wykonanie urządzeń służących ochronie środowiska (ekrany akustyczne, wymiana okien).

Realizacja kontraktu na odcinku Rzeszów-Łańcut została powierzona wyłonionemu w procedurze przetargowej Konsorcjum 4 firm:
- Odc. 1. Rzeszów – Krasne: Przedsiębiorstwo  Robót Drogowych
Lubartów S.A – Lider Konsorcjum
- Odc. 2. Kraczkowa – Krzemienica: Lubaczowskie Przedsiębiorstwo Robót
Drogowych Sp. z o.o. – Partner Konsorcjum
- Odc. 3. Krzemienica – Łańcut: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów
w Leżajsku S.A. – Partner Konsorcjum
- Obiekty inżynierskie: INTOP Tarnobrzeg – Partner Konsorcjum
Oznacza to, iż każda z tych firm realizuje samodzielnie swoją część kontraktu, zgodnie z przyjętym harmonogramem prac.

Zarządzanie, administrowanie i nadzorowanie Kontraktu sprawuje natomiast wyłoniony w drodze procedury przetargowej, przeprowadzonej przez Centralę GDDKiA w Warszawie, „Konsultant” tj. konsorcjum firm, którego Liderem jest ECM Group Polska Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, w imieniu którego działają:
- Inżynier Kontraktu: ul. Drogowców 1, 39-200 Dębica tel.(0-14) 681 84 52, e-mail:
biuro.debica@ecmg.org   
- Inżynier Rezydent: ul. Instalatorów 3, 35-210 Rzeszów tel.(0-17) 858 12 04, e-mail:
biuro.rzeszow@ecmg.org

Prace na przedmiotowym odcinku prowadzone są „pod ruchem” tak, aby zapewnić cały czas ruch dwukierunkowy na tym newralgiczny dla Województwa Podkarpackiego odcinku DK nr 4. Zatwierdzona organizacja ruchu zakłada podział całego zadania na 3 odcinki (mniej więcej po 1/3 długości każdy), które są realizowane przez trzech Wykonawców: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów S.A., Lubaczowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Leżajsku S.A. Każdy Wykonawca ma wyznaczone działki robocze (odcinki obecnie wyłączone z ruchu). Prace na kolejnych odcinkach roboczych mogą być wykonywane dopiero po ukończeniu i odbiorze poprzednich a cała procedura w przypadku przyjętej technologii robót „pod ruchem” powtarza się dwukrotnie (każda para pasów ruchu jest przebudowywana oddzielnie). Realizacja robót przez trzech Wykonawców wymusza w/w sposób organizacji pracy zapewniając jednocześnie generalnie krótszy termin ich wykonania. 

Ważne podkreślenia jest to, iż zakres prac nie obejmuje jedynie wykonania robót nawierzchniowych ale także przebudowę infrastruktury towarzyszącej (podziemnej i naziemnej, tj. kolektory kanalizacji deszczowej, podziemne linie energetyczne i telekomunikacyjne, wodociągi, gazociągi), a zwłaszcza zabezpieczeń akustycznych. Wymusza to na Wykonawcach wykonanie w pierwszej kolejności ukończenia wszelkich robót ulegających zakryciu. Dopiero po ich odbiorze będzie można przystąpić do zasadniczych robót nawierzchniowych oddając w efekcie do ruchu gotowe odcinki jezdni. Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienie tłumaczy częściowo zaobserwowany przez użytkowników drogi fakt, iż na wybranych odcinkach pracuje mała grupa pracowników.  

Pragniemy podkreślić, iż Oddział GDDKiA przeprowadził w ostatnich dniach rozmowy z Wykonawcami i Nadzorem Robót w celu intensyfikacji prac Wykonawców. Mają one polegać na usprawnieniu organizacji ruchu i rozszerzeniu frontu robót poprzez zaangażowanie większej ilości sprzętu oraz siły roboczej pracującej w systemie dwuzmianowym. Efekty tych ustaleń powinny być widoczne w ciągu najbliższych już dni. Przed Wykonawcami i Nadzorem został postawiony cel przyspieszenia tempa robót tak, aby w efekcie skrócić realizację robót nawierzchniowych na odcinku Rzeszów-Łańcut i oddać cały przekrój drogi do ruchu do końca października br.

Jednocześnie jeszcze raz przepraszamy wszystkich użytkowników tego odcinka drogi za dotychczasowe i przyszłe utrudnienia. Liczymy, iż planowane skrócenie czasu remontu zrekompensuje kierowcom dotychczasowe niedogodności.