„Bezpieczeństwo albo śmierć. Trzeciej możliwości nie ma. Będę bezkompromisowo walczyć o życie i zdrowie na polskich drogach” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek 21 marca br. w resorcie podczas konferencji prasowej nt. Projektu Pilotażowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym na Drodze Krajowej nr 8. „Wczoraj na naszych drogach wydarzyło się 111 wypadków, w których zginęło 10 osób a ponad 100 zostało rannych. Jako Minister Transportu i zarazem Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłaszam początek nowej polityki Państwa w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chcemy złamać zasadę działania punktowego na rzecz przedsięwzięć kompleksowych” - dodał. W konferencji uczestniczył również Komendant Główny Policji Konrad Kornatowski oraz Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski.
„Chcemy włączyć do współpracy inne organy państwa, podmioty, organizacje i środki masowego przekazu, a co najważniejsze przekonać i pozyskać do współpracy całe społeczeństwo, bo od dawna wiadomo, że bez zmiany zachowań uczestników ruchu drogowego nie dokonają się znaczące zmiany jakościowe i ilościowe w obszarze bezpieczeństwa ruchu” – zapowiedział szef resortu transportu.
W ciągu ostatnich 10 lat na naszych drogach zginęło ponad 60 tysięcy osób i około 100 osób ginie niemal każdego weekendu. W Polsce jest 3 - 4 razy większa liczba wypadków drogowych na 1 km drogi niż w innych krajach Europy i ponad 4 razy większa liczba śmiertelnych ofiar w tych wypadkach. Polskie społeczeństwo i polski rząd nie ma innej alternatywy w obliczu tak wielkiej liczby wypadków drogowych i liczby ich ofiar. Jako kraj należący do Unii Europejskiej zobowiązaliśmy się do zredukowania do roku 2013 liczby osób zabitych w wypadkach drogowych o 50 %. W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2007-2013 założono niezbędny poziom redukcji liczby osób zabitych na drogach krajowych na 75%.
Ministerstwo Transportu wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna przygotowanie kompleksowego projektu o nazwie „Ósemka – osiem - osiemdziesiąt osiem”. „Ósemka to droga krajowa numer 8 (DK8) - najdłuższa w Polsce o długości 791 km, o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie ok. 150 osób. Dlatego d tej drogi rozpoczynamy nasze działania” – powiedział Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski. „Osiem to osiem pozostałych oprócz drogi krajowej nr 8 jednocyfrowych dróg krajowych od DK1 do DK9, o największym potencjale redukcji osób zabitych w wypadkach. Osiemdziesiąt osiem to pozostałe dwucyfrowe drogi krajowe” - dodał. „Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad policja włącza się w realizację tego programu” - zapowiedział Komendant Główny Policji Konrad Kornatowski.
„Nasze działania zaczynamy już wczesną wiosną. Na całej długości drogi krajowej nr 8 od Kudowy Zdroju do Budziska we współpracy z Policją zainstalujemy około 100 fotoradarów” - zapowiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek. „Każdy fotoradar poprzedzony będzie dobrze widocznym znakiem informującym o kontroli prędkości. Działaniom tym będzie towarzyszyła szeroko zakrojona akcja uświadamiająco - propagandowa, promująca jazdę z bezpieczną prędkością i odpowiedzialność za ludzkie życie. Równolegle przystąpimy do weryfikacji istniejących ograniczeń prędkości” - dodał. W następnej kolejności realizowany będzie pakiet zadań eliminujących inne przyczyny śmiertelnych wypadków na DK8 a potem na kolejnych ośmiu drogach krajowych. Stopniowo w miarę pozyskiwania środków finansowych program nasz rozszerzać będziemy na pozostałych osiemdziesiąt osiem dróg krajowych.
W tym programie następuje odejście od punktowej metody działań, od przebudowy czarnych punktów. Aktualnie wykonywane są wszechstronne, wielokryterialne analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mają dać odpowiedź na pytanie jakie są główne przyczyny śmiertelnych wypadków w poszczególnych obszarach, na poszczególnych odcinkach dróg. W ten sposób opracowany zostanie program redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach krajowych. W zależności od oceny skuteczności program będzie modyfikowany i aktualizowany, tak aby zapewnić maksymalną jego efektywność.
Tam gdzie wykazane zostanie, że ofiary śmiertelne są wynikiem nadmiernych prędkości, zastosowane będą rozwiązania, które bezwzględnie wymuszą zmniejszenie prędkości, tam gdzie giną piesi poruszający się po jezdni, fizycznie wyeliminowana będzie możliwość wejścia pieszych na jezdnię, tam gdzie dochodzi do śmierci na skutek zderzeń z drzewami stojącymi zbyt blisko jezdni, drzewa te zabezpieczone będą barierami ochronnymi lub w przypadku braku innej możliwości usunięte. Usunięte zostaną zbędne ograniczenia prędkości. Ustawione zostaną ogrodzenia separujące ruch pieszych i pojazdów oraz kładki dla pieszych umożliwiające bezpieczne przejście na drugą stronę drogi. „Mamy cel nadrzędny, jakim jest ochrona ludzkiego życia, który uświęcać będzie zastosowane środki” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek.
Bezpieczeństwo albo śmierć - prezentacja