Poszczególnymi działaniami na drogach kieruje 105 Rejonów GDDKiA do zadań, których należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości soli i materiałów uszorstniających niezbędnych do prowadzenia akcji zimowej, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez przedsiębiorstwa, wyłonione w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła jednoroczne lub wieloletnie umowy w tym również na dostawę materiałów i sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki stanowiące w większości własność GDDKiA, a także równiarki, spycharki, ładowarki wynajęte z przedsiębiorstw.
W posiadaniu GDDKiA jest 21 nowoczesnych pługów wirnikowych, o dużej wydajności i mobilności, które będą używane w przypadku wystąpienia dużych opadów śniegu lub zawiewania dróg.
Na ostatni sezon zimowy tj. 2006/2007 wydatkowano około 150 mln zł. Planuje się, że na sezon zimowy 2007/2008 zostaną wydatkowane środki finansowe w wielkości około 180 mln zł, które - przy założeniu występowania średnich warunków pogodowych w zimie - powinny wystarczyć na utrzymanie sieci dróg krajowych w okresie zimowym w przyjętych standardach.
Środki sprzętowe do zimowego utrzymania dróg na sezon zimowy 2007/2008:
• Solarki – 750 sztuk
• Piaskarki – 200 sztuk
• Pługi – 2000 sztuk
• Pługi wirnikowe 140 sztuk w tym Supra – 21 oraz Unimog 66 sztuk
Na sezon zimowy 2007/2008 planuje się zużyć:
• 300 tys. Mg soli drogowej
• 130 tys. Mg materiałów uszorstniających
oraz ustawić 950 km zasłon przeciwśnieżnych.
Standardy utrzymania dróg krajowych w sezonie 2007/2008
Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sezonie 2007/2008, drogi krajowe utrzymywane będą w czterech standardach:
- w standardzie II podwyższonym - około 3,6 tys. km
- w standardzie II - około 9,4 tys. km
- w standardzie III - około 3,0 tys. km
- w standardzie V około 20 km
Ze względu na ograniczone środki finansowe, na drogach krajowych nie stosuje się I standardu, ponieważ średni koszt utrzymania 1 km drogi w tym standardzie jest 3-krotnie wyższy od kosztu utrzymania dróg w II standardzie.
Punkt Informacji Drogowej (PID)
W centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak i we wszystkich jej oddziałach funkcjonują całodobowo Punkty Informacji Drogowej (PID) których, zadaniem jest zbieranie z podległych jednostek informacji o stanie dróg i warunkach ruchu (nie tylko w okresie zimowym) oraz informowanie użytkowników dróg i środków masowego przekazu o istniejących i przewidywanych warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
W okresie zimowym, wydawane są pisemne komunikaty o warunkach atmosferycznych, stanach nawierzchni, przejezdności dróg i warunkach ruchu panujących na drogach krajowych.
Wszystkie wydawane komunikaty ukazują się na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaawansowane technologie elektroniczne
Wszystkie pracujące na krajowych drogach pługi, piaskarki i solarki będą na bieżąco monitorowane przez Centralę w Warszawie. System GPS wykorzystując łączność satelitarną informuje zarządcę drogi o miejscu w którym znajduje się dana jednostka (pług, solarka, piaskarka) jak również o rodzaju wykonywanej pracy (płużnie, posypywanie, postój).