GDDKiA gotowa do zimy
m.z.jpg Odśnieżanie, usuwanie gołoledzi to jedne z wielu prac jakie w sezonie zimowym GDDKiA wykonuje w celu utrzymania na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach obowiązujących standardów odśnieżania. Nie tylko działania sprzętu jeżdżącego w terenie ale również precyzyjne prognozowanie pogody, 150 kamer monitorujących sytuację na drogach, wykorzystanie systemu GPS w maszynach zapewni właściwe zarządzanie działaniami interwencyjnymi. Poprzez 16 oddziałów, GDDKiA sprawnie przeprowadza akcję odśnieżania dróg, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców jakie powodują niesprzyjające warunki pogodowe. GDDKiA odpowiedzialna za utrzymanie 17 tys. km dróg i bezpieczeństwo ich użytkowników nie może pozwolić sobie na element zaskoczenia warunkami pogodowymi dlatego przygotowania do zimy rozpoczyna już latem.

Poszczególnymi działaniami na drogach kieruje 105 Rejonów GDDKiA do zadań, których należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości soli i materiałów uszorstniających niezbędnych do prowadzenia akcji zimowej, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez przedsiębiorstwa, wyłonione w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła jednoroczne lub wieloletnie umowy w tym również na dostawę materiałów i sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki stanowiące w większości własność GDDKiA, a także równiarki, spycharki, ładowarki wynajęte z przedsiębiorstw.

W posiadaniu GDDKiA jest 21 nowoczesnych pługów wirnikowych, o dużej wydajności i mobilności, które będą używane w przypadku wystąpienia dużych opadów śniegu lub zawiewania dróg.

Na ostatni sezon zimowy tj. 2006/2007 wydatkowano około 150 mln zł. Planuje się, że na sezon zimowy 2007/2008 zostaną wydatkowane środki finansowe w wielkości około 180 mln zł, które - przy założeniu występowania średnich warunków pogodowych w zimie - powinny wystarczyć na utrzymanie sieci dróg krajowych w okresie zimowym w przyjętych standardach.

Środki sprzętowe do zimowego utrzymania dróg na sezon zimowy 2007/2008:
• Solarki – 750 sztuk
• Piaskarki – 200 sztuk
• Pługi – 2000 sztuk
• Pługi wirnikowe 140 sztuk w tym Supra – 21 oraz Unimog 66 sztuk

Na sezon zimowy 2007/2008 planuje się zużyć:
• 300 tys. Mg soli drogowej
• 130 tys. Mg materiałów uszorstniających

oraz ustawić 950 km zasłon przeciwśnieżnych.

Standardy utrzymania dróg krajowych w sezonie 2007/2008

Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sezonie 2007/2008, drogi krajowe utrzymywane będą w czterech standardach:
- w standardzie II podwyższonym - około 3,6 tys. km
- w standardzie II - około 9,4 tys. km
- w standardzie III - około 3,0 tys. km
- w standardzie  V   około 20 km

Ze względu na ograniczone środki finansowe, na drogach krajowych nie stosuje się I standardu, ponieważ średni koszt utrzymania 1 km drogi w tym standardzie jest 3-krotnie wyższy od kosztu utrzymania dróg w II standardzie.

Punkt Informacji Drogowej (PID)

W centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak i we wszystkich jej oddziałach funkcjonują całodobowo Punkty Informacji Drogowej (PID) których, zadaniem jest zbieranie z podległych jednostek informacji o stanie dróg i warunkach ruchu (nie tylko w okresie zimowym) oraz informowanie użytkowników dróg i środków masowego przekazu o istniejących i przewidywanych warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

W okresie zimowym, wydawane są pisemne komunikaty o warunkach atmosferycznych, stanach nawierzchni, przejezdności dróg i warunkach ruchu panujących na drogach krajowych.

Wszystkie wydawane komunikaty ukazują się na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zaawansowane technologie elektroniczne

Wszystkie pracujące na krajowych drogach pługi, piaskarki i solarki będą na bieżąco monitorowane przez Centralę w Warszawie. System GPS wykorzystując łączność satelitarną informuje zarządcę drogi o miejscu w którym znajduje się dana jednostka (pług, solarka, piaskarka) jak również o rodzaju wykonywanej pracy (płużnie, posypywanie, postój).