Zarzuty złamania prawa i działania wbrew Rozporządzeniu Rady Ministrów, wniosek do prokuratury i blokady dróg spowodowała decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która postanowiła (1 czerwca 2007 r.), by droga ekspresowa S8 przebiegała na terenie województwa łódzkiego przez Piotrków i Bełchatów, a nie Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę i Sieradz.
W związku z wieloma nieprawdziwymi informacjami - formułowanymi w szczególności przez władze miasta Łodzi – jakoby decyzja naruszała nie tylko porządek prawny, ale także obarczona była wieloma błędami merytorycznymi, GDDKiA pragnie przedstawić swoje stanowisko w tej sprawie.
- Przebieg drogi S8 przez teren województwa łódzkiego, mimo istniejących zapisów w Rozporządzeniu Rady Ministrów o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych, nigdy nie został poprzedzony odpowiednim badaniami i analizami technicznymi, ekonomicznymi, ruchowymi i środowiskowymi, co jest podstawą wyboru wariantu przebiegu każdej drogi.
- Zapis Rozporządzenia, który mówił, że S8 ma przebiegać „przez Łódź”, nie był wynikiem merytorycznej oceny, ale politycznej decyzji kolejnych władz.
- Uznając za konieczne uporządkowanie tej sprawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła kilkumiesięczną, szczegółową analizę siedmiu wariantów przebiegu S8, badając: obecny i prognozowany ruch we wszystkich wariantach, koszty budowy i możliwości finansowania tej inwestycji, efektywność ekonomiczną, a także warunki środowiskowe.
- W efekcie przeprowadzonych prac okazało się, że najlepszą trasą dla S8 jest przebieg zbliżony do dziś istniejącej drogi krajowej nr 8 – Warszawa-Piotrków Trybunalski-Bełchatów-Wrocław.
- Pierwszorzędne dla wyboru wariantu analizy ruchu samochodów wykazały, że wybrany przez GDDKiA wariant będzie najlepszym pod kątem obsługi rosnącego ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych. Warto pamiętać, że droga ekspresowa – także S8 – służy przede wszystkim do przenoszenia ruchu na dużych odległościach, w tym właśnie tranzytu, a nie ruchu regionalnego, czy lokalnego, który występuje pomiędzy Łodzią a Kaliszem i przechodzi przez Pabianice, Łask, Zduńska Wolę i Sieradz. Badania – prowadzone przez GDDKiA i podmioty zewnętrzne - wykazały, że wybrany wariant przyjmie od 20 do 25% więcej samochodów od tzw. „wariantu łódzkiego”.
- Niezależnie od przebiegu S8 (drogi tranzytowej), GDDKiA zdecydowała, by zbudowane zostało nowe połączenie drogowe, które stanie się południową obwodnicą Łodzi oraz obwodnicą Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza. Trasa ta będzie zupełnie nową drogą, o nowym przebiegu; będzie drogą dwujezdniową z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Już w tym roku na jej przygotowanie przekazano pierwsze środki.
- Analiza finansowa pokazała, że koszt większości wariantów S8 kształtuje się powyżej 4 mld złotych, przy czym koszt wybranej trasy to 4 mld 265 mln PLN, a „wariantu łódzkiego” – 4 mld 278 mln PLN.
- Zasadnicza różnica pomiędzy wariantami to jednak źródło finansowania. Wybrana trasa leży w transeuropejskim korytarzu transportowym i jak taka może liczyć na dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Fakt ten został potwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Komisji Europejskiej. Tymczasem „wariant łódzki”, lezący poza korytarzem europejskim nie ma szans na sfinansowanie z Funduszu Spójności i realnych szans na sfinansowanie z innego źródła UE.
- Dodatkowo bezpłatna S8 w „wariancie łódzkim” na ok. 18 miałaby ten sam przebieg, co płatna autostrada A1. Gdyby tak się stało, Skarb Państwa musiałby wypłacać firmie eksploatującej A1 rekompensatę, której wysokość oszacowano na prawie 7 mld złotych w czasie trwania umowy z operatorem A1. Środki te obciążałyby budżet państwa.
- Do ważnych argumentów należy też fakt, iż tylko „wariant łódzki” przecina potencjalny obszar Natura 2000 – dolina rzeki Grabia. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w UE do czasu, gdy teren ten nie zostanie wpisany na listę obszarów Natura 2000 – nie mogą tam być prowadzone żadne działania inwestycyjne. Oznacza to brak możliwości rozpoczęcia budowy.
Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyraża stanowisko, że decyzja o przebiegu S8 przez Piotrków i Bełchatów i decyzja o budowie nowej drogi na południu Łodzi stanowią optymalne rozwiązanie drogowe dla regionu, tym bardziej, że stanowią logiczny układ z autostradami A1 i A2, które również okalają Łódź. Dodatkowo w naszej ocenie podjęta decyzja nie powoduje utraty środków unijnych, a także kolizji z obszarem Natura 2000.
GDDKiA podkreśla, że jej decyzja jest propozycją dla Rady Ministrów, która – jeśli przyjmie naszą argumentację – musi zmienić wspomniane Rozporządzenie o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych.