Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S-3 na odcinku od Szczecina km 0+000 (węzeł „Klucz”) do Gorzowa Wielkopolskiego km 81+613 (węzeł „Gorzów Północ”), w tym:
• odcinek województwa zachodniopomorskiego - 66,083 km,
• odcinek województwa lubuskiego - 15,530 km.
Projekt budowy drogi ekspresowej S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski został podzielony na 3 etapy.
Kontrakty na rozpoczęcie budowy odcinków Myślibórz – Gorzów Północny (26,7 km) oraz Szczecin – Pyrzyce (28,2 km) zostaną podpisane, jeśli zakończą się, opóźniające budowę, postępowania przed sądem rozstrzygające zasadność skargi złożonej przez firmę Eurovia.
Odcinek drogi ekspresowej S-3 przebiega w układzie geograficznym północ – południe, przez województwa: zachodniopomorskie oraz lubuskie, i przechodzi w obrębie następujących gmin i powiatów: powiat Grodzki Szczecin, Gryfiński (gmina Gryfino, Banie, Bielice), powiat Pyrzycki (gmina Kozielice i Pyrzyce), powiat Myśliborski (gmina Myślibórz i Nowogródek Pom.), powiat Gorzowski (gmina Lubiszyn i Kłodawa) oraz powiat Grodzki Gorzów Wlkp.
Droga ekspresowa S-3, Szczecin – Gorzów Wielkopolski rozpoczyna się na węźle „Klucz” w km 0+000, (skrzyżowanie drogi ekspresowej z istniejąca autostradą A6), biegnie przez granicę województw zachodniopomorskiego i lubuskiego w km 66+083, a kończy się przed węzłem „Gorzów Północ” (realizowany w ramach zachodniej obwodnicy Gorzowa Wlkp.) w km 81+613.
Na omawianym odcinku, na obszarze województwa zachodniopomorskiego droga przebiega w 13% przez tereny leśne a w 87% przez tereny użytkowane rolniczo (grunty orne), natomiast na obszarze województwa lubuskiego przebiega w 64% przez tereny leśne, a w 36% przez tereny użytkowane rolniczo (grunty orne).
Droga ekspresowa S-3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Lubawka (Granica Państwa z Czechami), stanowi ważny element w krajowej i europejskiej sieci dróg. Trasa ta łączy kraje Europy północnej i północną część Polski z południowymi regionami kraju oraz z przejściem granicznym z Czechami (Lubawka).
Ekologia
Projekt budowlany zawiera rozwiązania techniczne służące minimalizacji negatywnych oddziaływań na środowisko naturalne. Ochronę proponuje się zrealizować poprzez:
• budowę ekranów akustycznych o łącznej długości 1245 mb,
• budowę przejść:
? dla zwierząt dużych i średnich – 5 szt.
? dla zwierząt małych – 34 szt.
• wygrodzenie całego realizowanego odcinka siatką ochronną: na terenach leśnych o wysokości 2,25 m, poza terenem leśnym o wysokości 1,5 m
• budowę kanalizacji deszczowej o łącznej długości 11,5 km
• budowę zbiorników odparowujących i zespołu urządzeń podczyszczających ścieki deszczowe -37 szt.
Zakres rzeczowy obejmuje:
• wykonanie dwujezdniowego odcinka drogi o długości 26,7 km,
• budowę jednego węzła dwupoziomowego: „Myślibórz”, 22 obiektów inżynierskich w tym 7 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i 15 nad drogą ekspresową,
• budowę przepustów drogowych z blachy stalowej, rur żelbetowych oraz przebudowę dróg bocznych,
• wykonanie dróg dojazdowych,
• budowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia, oraz przebudowę kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej
• doprowadzenie mediów do miejsc obsługi podróżnych,
• obsadzenie dogęszczającej zieleni na odcinkach obszarów leśnych oraz wykonanie pasów zieleni izolacyjnej,
• zainstalowanie ekranów akustycznych,
• wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.
Parametry techniczne drogi głównej:
• klasa techniczna S
• prędkość projektowa 100 km/h
• liczba pasów ruchu 2 x 2 pasy
• obciążenie na oś 115 kN/oś
• kategoria ruchu KR6