Zima nie zaskoczy drogowców
W związku ze złymi warunkami atmosferycznymi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kieruje 109 Rejonów GDDKiA, do zadań interwencyjnych w czasie wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków pogodowych.

Prace związane z zimowym utrzymaniem (tj. odśnieżanie i usuwanie gołoledzi) dróg krajowych na ponad 16 tysiącach kilometrów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi poprzez swoje oddziały, których zakres działania obszarowo pokrywa się z granicami poszczególnych województw. Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez około 900 przedsiębiorstw, z którymi GDDKiA zawarła jednoroczne lub wieloletnie umowy. Umowy te, oprócz dostaw materiałów, zakładają również zapewnienie sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, takie jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki, a także równiarki, spycharki, ładowarki.

Na sezon zimowy 2005/2006 wydatkowano około 213 mln zł. Na sezon zimowy 2006/2007 przewidziane są środki finansowe w wielkości około 230 mln zł.

Środki sprzętowe planowane do zimowego utrzymania dróg na sezon zimowy 2006/2007:

  • piaskarki – ok. 220 szt.
  • solarki – ok. 820 szt.
  • pługi – ok. 2000 szt.
  • pługi wirnikowe – ok. 170 szt.
  • równiarki – ok. 260 szt.
  • spycharki – ok. 120 szt.
  • ładowarki – ok.. 360 szt.

Na sezon zimowy 2006/2007 planuje się zużyć:

  • około 340 tys. Mg soli drogowej
  • około 5 tys. Mg chlorku wapnia
  • około 150 tys. Mg materiałów uszorstniających

Planuje się również ustawienie zasłon przeciwśnieżnych na długości 1085 km.

Jedynie w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych z zawiejami i zamieciami, noszących znamiona klęski żywiołowej, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów zimowego utrzymania dróg. W wielu przypadkach panujący na drogach intensywny ruch samochodowy, szczególnie nie w pełni sprawnych pojazdów ciężarowych (łyse opony, moc silnika nieadekwatna w stosunku do przewożonej masy), może grozić poważnymi utrudnieniami w ruchu, powstawaniem przerw w komunikacji drogowej i może utrudnić pracę służbom drogowym w usuwaniu gołoledzi lub śniegu.

W związku z tym, apelujemy do kierowców, szczególnie pojazdów ciężarowych, aby przed wyruszeniem w trasę sprawdzali stan techniczny swoich pojazdów, a w przypadku trasy przebiegającej w terenach górskich mieli przygotowane łańcuchy, które w takich warunkach mogą się okazać niezbędne. Należy pamiętać, że jeden niesprawny pojazd może zablokować drogę i uniemożliwić ruch wielu innym sprawnym pojazdom, jak również uniemożliwić służbie drogowej dojazd do miejsca robót.