Pozwolenie na budowę mostu w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
Pozwolenie na budowę mostu autostradowego w ciągu autostrady A8 (Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) wraz z estakadami dojazdowymi wydał we wtorek, 4 kwietnia br. Wojewoda Dolnośląski Krzysztof Grzelczyk.

Most, zaprojektowany przez prof. dr hab. Jana Biliszczuka, jest przeprawą przez Odrę i Ślęzę (u jej ujścia do Odry). Ma ponad 1,7 km długości i składa się z trzech części:

  • estakada lewobrzeżna nad Ślęzą, terenami zalewowymi Ślęzą i Odry; 11 przęseł, 611 mb; trzy pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne,
  • most główny – podwieszony na stalowych wantach do pylonu o wysokości 122 m, szerokość w części podwieszonej 38,58 m; nad Odrą, Wyspą Rędzińską, śluzami stopnia wodnego Rędzin; 612 mb, 4 przęsła (w tym 2 podwieszone o długości 256 mb każde); trzy pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne,
  • estakada prawobrzeżna nad terenami zalewowymi Odry; 9 przęseł, 521 mb; trzy pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne.

Most przez Odrę w ciągu AOW – rekordy:

  • najwyższy pylon w Polsce
  • najdłuższy betonowy most podwieszony (część podwieszona 2 x 256 m = 512 m)
  • najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce
  • najdłuższe przęsło betonowe w Polsce – 256 m
  • pierwszy monitorowany komputerowo most w Polsce