Ruszyła budowa autostrady A4 Kraków - Szarów
27 kwietnia br. rozpoczęły się prace przy budowie odcinka Autostrady A4 z Krakowa do Szarowa (20km). Inwestycja ta, finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego (839 mln zł) będzie realizowana w ciągu 24 miesięcy. Wykonawcą jest hiszpańsko - polskie konsorcjum firm Dragados S.A. oraz Polimex – Mostostal S.A.

Zadaniem wykonawcy będzie zbudowanie w ciągu 24 miesięcy 19,9 km autostrady A4 pomiędzy węzłem "Wielicka" a węzłem "Szarów". Budowa jest finansowana w całości z Krajowego Funduszu Drogowego.

Informacje ogólne
Realizowana inwestycja jest elementem Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego na linii wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowioną część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40. Warto podkreślić, że jest to pierwsza autostrada budowana na wschód od rzeki Wisły.

Zakres
Zakres inwestycji obejmuje budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym "Szarów" (na trasie będzie jeszcze jeden węzeł – "Bieżanów", ale zbudowany w ramach innego kontraktu). Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto dla wygody kierowców zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.

Dotychczas na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem Wielicka a węzłem Szarów wydano już 259,9 mln złotych: 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 161,4 mln zł na wykupy gruntów, 13,0 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano montażowe to prawie 1,1 miliarda złotych.

Wykonawcy
Hiszpańska firma Dragados S.A., to jeden z największych generalnych wykonawców na rynku hiszpańskim, specjalizujący się w projektach związanych z infrastrukturą. Firma jest od 2003 roku częścią koncernu ACS (Actividades de Construccion y Servicios) – potentata na rynku budowlanym. Główne projekty realizowane obecnie przez Firmę, to: szybkie połączenie kolejowe Hiszpania (Figueras) – Francja (Perpignan), autostradowa obwodnica Waterford w Irlandii, San Cristobal Tunnel w Santiago de Chile. W 2006 roku Dragados rozpoczął ekspansję na rynku amerykańskim zdobywając kontrakty na rozbudowę nowojorskiego metra (7,5 km tuneli, 428 mln $), na modernizację autostrady międzystanowej I-287 (141 mln $) oraz na odnowienie trzech zapór w stanie Nowy Jork. Swoje wejście do Polski Dragados zaplanował tak, jak zdobycie rynku amerykańskiego: na początku testowanie rynku poprzez wchodzenie w kooperację z miejscowym partnerem znającym lokalne realia. W listopadzie 2006 roku Firma zdobyła pierwszy kontrakt w Polsce – budowę obwodnicy Skoczowa – za 21,5 mln euro, finansowane z Funduszu Spójności. Inwestycję realizuje wraz z Polimexem – Mostostalem SA, który jest również partnerem w konsorcjum budującym A4 Kraków – Tarnów odcinek Kraków – Szarów. To polska grupa kapitałowa, Lider Polskiego Biznesu 2006, zaliczana do największych firm inżynieryjnych w Polsce. Jej dziełem jest oddana w grudniu 2006 roku Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach.

Środowisko naturalne
Jak zawsze, bardzo duży nacisk będzie położony na ekologię. Już na etapie projektowania trwały konsultacje ze specjalistami w dziedzinie ochrony środowiska, leśnikami oraz naukowcami, którzy wskazywali projektantom, gdzie zlokalizować przejścia dla zwierząt, by odpowiadały one trasom migracji zwierzyny z terenów górskich do Puszczy Niepołomickiej. Autostrada będzie wyposażona w zaawansowany technologicznie system odprowadzania wód opadowych, w którym zostaną one przed odprowadzeniem do odbiorników (zbiorników odparowujących lub istniejących cieków) oczyszczone do I klasy czystości. W tym celu zbudowane zostaną: studnie wpadowe z osadnikiem, studzienki kontrolno – pomiarowe z osadnikami, studzienki ściekowe z osadnikiem, studzienki kanalizacyjne, osadniki, separatory lamelowe, zbiorniki retencyjno – oczyszczające. Dla ochrony istniejącej i planowanej zabudowy mieszkaniowej zostanie zbudowanych ponad 22,0 km ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 6,5 m. Na obiektach mostowych ustawione będą ekrany przezroczyste (odbijające), natomiast poza obiektami – ekrany pochłaniające. Kolorystyka ekranów będzie dostosowana do otaczającego drogę krajobrazu i zagospodarowania terenu: projektanci zalecają kolorystykę stonowaną, beżowo – zieloną oraz obsadzenie ekranów pnączami, które podniosą wygląd estetyczny oraz poprawią oddziaływanie sztucznych konstrukcji na ludzką psychikę. Ponadto planuje się wprowadzenie wzdłuż drogi nowych układów zieleni wysokiej (drzew i krzewów), które spełniać będą rolę ochronną, krajobrazową i biocenotyczną. Zasadzone zostanie 4.200 drzew liściastych, 1.350 drzew iglastych i ponad 20 tysięcy krzewów liściastych. W rejonie przejścia dla dzikich zwierząt zaprojektowano nasadzenia zieleni naprowadzającej i osłonowej. W celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu oraz bezpieczeństwa ludzi i zwierząt przebywających w pobliżu autostrady zaprojektowano jej ogrodzenie. Na terenach leśnych będzie ono miało 2,0 m wysokości, a na terenach nieleśnych – 1,5 m.

Archeologia
Trasa przyszłej autostrady jest od kilku lat terenem intensywnych prac archeologicznych. Badaniami zajmują się archeolodzy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Archeologii Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie oraz z Muzeum Archeologicznego w Krakowie, którzy na użytek przetargu powołali spółkę cywilną Krakowski Zespół do Badań Autostrad. Na badanym obszarze można znaleźć największe w Polsce i jedne z największych w Europie skupiska osad neolitycznych sprzed 7,5 tysiąca lat. 52 stanowiska archeologiczne obejmujące ponad 70 ha gruntu. Dzięki Rządowemu Programowi Budowy Autostrad polska archeologia wzbogaciła się o wiele cennych odkryć, które nie byłyby możliwe, gdyby nie budowa A4.