Minister poinformował, że trwają analizy prowadzone przez GDDKiA oraz wykonawcę nad możliwymi zmianami techniki wykonania 500 m estakady przechodzącej nad Doliną Rospudy. Prace te mają na celu znalezienie takiego rozwiązania, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zagrożenia, najczęściej podnoszonego przez ekologów, czyli zmian w ekosystemie torfowisk.
Wartość kompensacji przyrodniczej na budowę Obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej S8 wyniesie ok. 3% wartości inwestycji. W ramach kompensacji przyrodniczej przewiduje się wykupy ok. 1300 ha gruntów, stworzenie środowiska dla ptaków wodnych m.in. poprzez wykonanie 26 oczek wodnych o średniej powierzchni 500 m2 i głębokości 1,5 m i budowę 2 zbiorników wodnych o powierzchni ok. 3 ha i głębokości 1,5 m; stworzenie środowiska dla ptaków otwartych przestrzeni m.in. poprzez stałe koszenie łąk na powierzchni ok. 130 ha oraz prowadzenie monitoringu wpływu inwestycji na środowisko.
Obwodnica Augustowa będzie liczyła ponad 17 kilometrów (w tym prawie 6,5 km w obszarze Natura 2000); koszt jej wybudowania to ok. 439 mln złotych. Prace przygotowawcze dla tej trasy trwały od 1992 roku i w wyniku szeregu analiz wybrany został optymalny pod kątem ekologicznym, społecznym i ekonomicznym wariant jej przebiegu. Cały proces przygotowania budowy był zgodny z prawem polskim i europejskim, co potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2005 roku.
Inwestycja będzie realizowana przy zachowaniu najwyższych standardów związanych z ochroną środowiska. Budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy w żaden sposób nie narusza ani przepisów polskich ani europejskich dotyczących ochrony środowiska. Wariant wybrany przez GDDKiA posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia, postanowienia i decyzje, wydane przez odpowiednie władze Rzeczypospolitej. Ponadto – co stwierdził w październiku 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny RP - jest on najbardziej odpowiedni ze względu na ochronę środowiska, a przeprawa mostowa spełnia warunki dla ochrony środowiska.
Przedstawiany przez ekologów jako alternatywny wariant przebiegu obwodnicy Augustowa – spowoduje konieczność wyburzenia, co najmniej 30 gospodarstw i poważnych ingerencji na terenie około 10 wsi: Janówka, Jabłońskie, Słoboda, Jaśki, Sucha Wieś, Kurhanki I, Stoki, Józefowo, Kierzek, Dubowo II i zdaniem strony rządowej większe szkody ekologiczne. Ponadto rozpoczęcie od początku procesu przygotowania inwestycji (w przypadku nowego wariantu trasy obwodnicy) opóźni budowę obwodnicy o 4-6 lat oraz nie daje pewności uniknięcia protestów organizacji ekologicznych również dla innych wariantów trasy. Należy podkreślić, iż przy obecnym natężeniu ruchu, w ciągu roku ginie na tym odcinku drogi krajowej nr 8 ok. 20 osób.