Realizowana inwestycja jest elementem Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego na linii wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowioną część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40. Warto podkreślić, że jest to pierwsza autostrada budowana na wschód od rzeki Wisły.
Zakres inwestycji obejmuje budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym "Szarów" (na trasie będzie jeszcze jeden węzeł – „Bieżanów”, ale zbudowany w ramach innego kontraktu). Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto dla wygody kierowców zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
Dotychczas na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem Wielicka a węzłem Szarów wydano już 259,9 mln złotych: 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 161,4 mln zł na wykupy gruntów, 13,0 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano montażowe to prawie 1,1 miliarda złotych.
Informacje o wykonawcach:
Hiszpańska firma DRAGADOS S.A., to jeden z największych generalnych wykonawców na rynku hiszpańskim, specjalizujący się w projektach związanych z infrastrukturą. Firma jest od 2003 roku częścią koncernu ACS (Actividades de Construccion y Servicios) – potentata na rynku budowlanym. Główne projekty realizowane obecnie przez Firmę, to: szybkie połączenie kolejowe Hiszpania (Figueras) – Francja (Perpignan), autostradowa obwodnica Waterford w Irlandii, San Cristobal Tunnel w Santiago de Chile. W 2006 roku Dragados rozpoczął ekspansję na rynku amerykańskim zdobywając kontrakty na rozbudowę nowojorskiego metra (7,5 km tuneli, 428 mln $), na modernizację autostrady międzystanowej I-287 (141 mln $) oraz na odnowienie trzech zapór w stanie Nowy Jork. Swoje wejście do Polski Dragados zaplanował tak, jak zdobycie rynku amerykańskiego: na początku testowanie rynku poprzez wchodzenie w kooperację z miejscowym partnerem znającym lokalne realia. W listopadzie 2006 roku Firma zdobyła pierwszy kontrakt w Polsce – budowę obwodnicy Skoczowa – za 21,5 mln euro, finansowane z Funduszu Spójności. Inwestycję realizuje wraz z Polimexem – Mostostalem SA, który jest również partnerem w konsorcjum budującym A4 Kraków – Tarnów odcinek Kraków – Szarów. To polska grupa kapitałowa, Lider Polskiego Biznesu 2006, zaliczana do największych firm inżynieryjnych w Polsce. Jej dziełem jest oddana w grudniu 2006 roku Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach.