Warszawa, 18 kwietnia 2007 – Polska i Ukraina wygrały wyścig o organizację piłkarskich mistrzostw Europy EURO 2012. Jest to ogromna szansa dla Polski, rozwoju polskiej piłki, budowy stadionów, centrów treningowych i bazy turystycznej. Jest to także szansa i jednocześnie zobowiązanie względem kibiców całej Europy, budowy sieci dróg ekspresowych oraz autostrad, które połączą areny w Polsce oraz na Ukrainie. Polska stoi w obliczu wielkiego wyzwania i wysiłku, do którego GDDKiA jest przygotowana.
Zrealizowane inwestycje drogowe to największa i najważniejsza infrastruktura pozostająca po mistrzostwach, która będzie na co dzień służyć wszystkim Polakom.
Program rządowy zakłada zakończenie wszystkich potrzebnych zaplanowanych tras do 2014 roku, jednak ze względu na przyznaną Polsce organizację Euro 2012 prace te zostaną przyspieszone tak by zdążyć na wiosnę 2012. Zasadnicza oszczędność czasu jest możliwa na etapach formalno-prawnych m.in. dokumentacyjnych, przetargowych i uzgodnień środowiskowych. Nie wpłynie to jednak w żaden negatywny sposób na jakość realizowanych inwestycji i drogi wybudowane na Euro 2012 będą miały wszystkie parametry pozwalające na ich prawidłową wieloletnią eksploatacje.
Program budowy dróg jest od ponad roku realizowany znaczniej dynamiczniej i wszystkie odcinki planowanych dróg w ramach autostrad A1, A2, A4 są obecnie w realizacji lub ostatniej fazie przygotowawczej (projekty budowlane, przetargi). Poza drogami bezpośrednio łączącymi Warszawę, Gdańsk, Wrocław i Poznań oraz rezerwowo Kraków i Chorzów, a także Polskę z Ukrainą, także budowa innych odcinków dróg umożliwiających wygodne podróżowanie po kraju jest niezwykle istotne w kontekście zwiększania korzyści Polski z napływu kibiców i turystów przy okazji mistrzostw.
Zasadnicze dwie przeszkody w realizacji tych planów, które wspólnie musimy przezwyciężyć, to brak rąk do pracy w Polsce oraz skomplikowane i czasochłonne regulacje prawne.
Trzeba pamiętać, że w 2012 roku odbywają się także igrzyska olimpijskie w Londynie i należy się spodziewać, że na angielskie budowy odpłynie kolejne kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Skomplikowane procedury przygotowania do budowy dróg - wykupu gruntów, prawa zamówień publicznych, uzgodnień środowiskowych wynikających z przepisów Unijnych powodują, że należy podjąć wysiłki zmierzające do uproszczenia procedur w ramach prawa polskiego.
Ukraina jest w tym kontekście w lepszej sytuacji bowiem nie obowiązują jej długotrwałe procedury środowiskowe Unii, w tym także wynikające z wyznaczenia obszarów Natura 2000, a także mają znacznie prostsze przepisy w zakresie wykupu gruntów i zamówień publicznych.
Zaawansowanie prac
Autostrada A1
Odcinek Gdańsk (Rusocin) – Grudziądz (Nowe Marzy)
- Odcinek o długości 91 km • W realizacji do końca 2008 roku
- Inwestor/wykonawca: konsorcjum Gdańsk Transport Company
- Odcinek realizowany w systemie PPP
Odcinek Grudziądz (Nowe Marzy) – Toruń
- Odcinek o długości 62 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykupione zostało 99% gruntów
- Zakończono badania archeologiczno – terenowe
- Opracowanie wyników badań na ukończeniu W sierpniu 2006 r. podpisana została umowa z firmą Transprojekt Gdański na wykonanie projektów budowlanych, projektów wykonawczych i dokumentacji przetargowej (na wybór wykonawcy) z terminem wykonania – październik 2007 r. Na obecnym etapie prac nie występują jakiekolwiek trudności i opóźnienia.
- Lata realizacji 2008 – 2010
Toruń – Stryków
- Długość odcinka: 144 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup gruntów: 70% Zakończenie procesu nabywania gruntów planuje się na koniec roku 2007 • PB, PW i DP – przetarg w toku
- Realizacja – do 2010
Stryków – Pyrzowice
- Długość odcinka 180 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Zaawansowanie procesu wykupu gruntów: 70%
- Realizacja – do 2010
Pyrzowice – Sośnica
- Długość odcinka 43 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup nieruchomości: 39%
- Realizacja – do 2010
Sośnica – Bełk
- Długość odcinka 15 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup gruntów: 99%
- Opracowano PB, PW i DP
- Wyłoniono wykonawcę robót budowlanych – podpisanie umowy 22 stycznia 2007 r. • Podpisanie umowy z wykonawcą 22.01.2007 r.
Bełk – Świerklany
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Nabyto część nieruchomości (18%), pozyskanie pozostałych planowane jest w 2007 r. • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację z 14.12.2006 r.
- PB i PW – zakończenie prac projektowych – koniec maja 2007 r.
- Rozpoczęcie robót budowlanych – III/IV kw. 2007 r. z terminem realizacji inwestycji 27 miesięcy
Świerklany – Gorzyczki
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup gruntów – nabyto 93 % nieruchomości położonych w pasie drogowym. Dla pozostałych uzyskano tytuły prawne umożliwiające ich dysponowanie na roboty budowlane
- PB i PW – wykonane
- Przetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy budowy – w trakcie – procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy robót rozpoczęto w listopadzie 2006 r. ( z udziałem środków unijnych)
- Rozpoczęcie robót budowlanych – II kw. 2007 r. z terminem realizacji 26 miesięcy
Autostrada A2
Świecko – Nowy Tomyśl
- Długość ok. 107 km
- realizowany będzie w ramach umowy koncesyjnej z Autostradą Wielkopolską do roku 2010
Nowy Tomyśl – Stryków II (Łódź) dł. ok. 255 km
Stryków II – Stryków I dł. ok. 3 km
- przewidziane rozpoczęcie budowy II kwartał 2007 r.
Stryków I – Konotopa (Warszawa)
- dł. ok. 94 km
- realizowany będzie w ramach PPP do roku 2010
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup nieruchomości: 54%
- Ratownicze badania archeologiczne: – zawarte umowy na wykonanie prac
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - planowane uzyskanie II - III kw. 2007 r.
Autostrada A4
Zgorzelec – Krzyżowadł. ok. 50 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup nieruchomości – zakończony
- Ratownicze badania archeologiczne – zakończone
- PB, PW, DP – wykonane
- Podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych
Krzyżowa – Kraków dł. ok. 375 km
Kraków (węzeł Wielicka) – Szarów dł. ok.20 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup nieruchomości: 100%
- Ratownicze badania archeologiczne – zaawansowane w 95 %
- PB, PW, DP – wykonane
- Pozwolenie na budowę – uzyskane
Szarów – Tarnów (węzeł Krzyż) dł. ok. 56 km
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – wniosek złożony 16.10.2006 r.
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji: – materiały do decyzji – w trakcie wykonywania – przewidywany termin uzyskania decyzji – II kw. 2007 r.
- Wykup nieruchomości: – Szarów - Brzesko wykupiono 85 % nieruchomości – Brzesko -Tarnów wykupiono 40 % nieruchomości
- Ratownicze badania archeologiczne – zaawansowane w 20 %
- PB, PW, DP – zakończenie - I kw. 2008 r.
- Pozwolenie na budowę – planowane uzyskanie II/III kw. 2008 r.
Tarnów – Rzeszów dł. ok. 78 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Wykup nieruchomości – nabyto 30% nieruchomości
- Ratownicze badania archeologiczne – po wykupieniu nieruchomości w latach 2007-2009 • PB, PW, DP – planowane do zlecenia w 2007 r.
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – planowane złożenie wniosku w 2007 r.
- Pozwolenie na budowę – planowane uzyskanie w 2009 r.
Rzeszów – Przeworsk dł. ok. 30 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
- Realizacja – do 2012
Przeworsk – Korczowa dł. ok. 56 km
- Wskazania lokalizacyjne – uzyskane
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – planowane uzyskanie w 2008 r.
- Realizacja – do 2012
Autostrada A8
Autostradowa Obwodnica Wrocławia dł. ok. 35 km
- Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana, ale zaskarżona do NSA; decyzja wprowadzająca zmiany w decyzji o ULA wydana w grudniu 2006 r.
- Wykup nieruchomości – nabyto 93 %
- Ratownicze badania archeologiczne – zakończenie w 2007 r.
- PB, PW, DP– zakończenie w I kw. 2007 r.
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – uzyskana
- Pozwolenie na budowę – planowane złożenie wniosku I-II kw. 2007 r.