Umowę na budowę autostrady A1, na odcinku Świerklany – Gorzyczki podpisano 18 października 2007 roku. Roboty budowlane wykona konsorcjum firm Alpine Mayreder Bau Gmbh / Alpine Bau Deutschland AG / Alpine stavebni společnost Cz, s.r.o. za kwotę 272 mln euro (brutto). Ponad 18-kilometrowy odcinek autostrady zostanie wybudowany w 26 miesięcy od daty rozpoczęcia robót. Podpisany został również kontrakt na zarządzanie projektem Funduszu Spójności w zakresie budowy autostrady A1 na odcinku Bełk – Świerklany, w tym pełnienie nadzoru nad realizacja robót. Wykonawcą jest konsorcjum firm Drogowej Trasy Średnicowej S.A. / Integral Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 3,5 mln euro (brutto), natomiast planowany czas realizacji to 50 miesięcy od daty rozpoczęcia. Kontrakty dofinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.
Ekologia:
Projekt budowlany zawiera rozwiązania techniczne służące minimalizacji negatywnych oddziaływań na środowisko naturalne. Ochronę proponuje się zrealizować poprzez:
• wygrodzenia całego realizowanego odcinka siatką ochronną,
• budowę ekranów dźwiękochłonnych o łącznej długości 13,1 km,
• zasadzenie zieleni izolacyjnej i ochronnej,
• budowę urządzeń oczyszczających wody opadowe typu separatory, piaskowniki i rowy szczelne,
• budowę obiektów przystosowanych do migracji zwierząt w km 555+840, 564+180, 566+480 o łącznej długości ok. 208 mb.
Zakres rzeczowy obejmuje:
- prace przygotowawcze,
- roboty drogowe, w tym:
- wzmocnienie podłoża gruntowego materacami z geosiatki w rejonach oddziaływania eksploatacji górniczej, oraz wzmocnienie podłoża w gruntach słabonośnych pod nasypami z zastosowaniem georusztów i kolumn kamiennych,
- zabezpieczenie stateczności skarp wykopów z zastosowaniem technologii gwoździowania, umocnieniem palościanką z pali żelbetowych oraz geosiatkami komórkowymi,
- wzmocnienie skarp w nasypach z zastosowaniem zbrojenia geosiatkami,
- roboty ziemne i wykończeniowe dla korpusu drogowego autostrady i 2 węzłów autostradowych – węzła „Mszana” i węzła „Gorzyce” oraz przebudowywanych odcinków dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z autostradą,
- wykonanie kompletnej konstrukcji nawierzchni jezdni autostrady łącznic węzłowych, PPO i SPO przebudowywanych dróg poprzecznych oraz dróg dojazdowych, manewrowych i parkingów na dwu MOP-ach kat. III w Mszanie,
- budowę skrzyżowania skanalizowanego z sygnalizacją świetlną na połączeniu węzła autostradowego z DW933 w Mszanie oraz skrzyżowania typu „rondo” na połączeniu węzła autostradowego „Gorzyce” z DP S5037,
- kompleksowa przebudowę odcinka drogi powiatowej S5037 Gorzyce – Gorzyczki (ul. Raciborska) na długości 2.9 km wraz z elementami odwodnienia i przebudową infrastruktury technicznej.
- wykonanie dróg dojazdowych do zabudowań i pól oraz do urządzeń oczyszczających;
- roboty mostowe, w tym:
- budowę 3 wiaduktów autostradowych. 12-tu wiaduktów drogowych, 11-tu mostów autostradowych , w tym most autostradowy o konstrukcji „extradosed” z pylonami betonowymi i pomostem skrzynkowym z betonu sprężonego o rozpiętości przęseł 60,0m+130,0m+130,0m+60,0m, 3 mostów drogowych, 1 kładki dla pieszych nad autostradą, 2 przejść dla pieszych pod drogami łącznikowymi do MOP-ów w Mszanie,
- budowę 1 przepustu ramowego pod autostradą oraz przepustów rurowych pod autostradą, pod drogami krzyżującymi się z autostradą oraz pod drogami dojazdowymi;
- roboty przezbrojeniowe infrastruktury technicznej kolidującej z budową autostrady oraz związane z budową nowej infrastruktury dla autostrady, w tym:
- przebudowa sieci gazowej wysokoprężnej, średnioprężnej,
- przebudowa i budowa sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
- przebudowa sieci wodociągów magistralnych i rozdzielczych oraz rurociągów przemysłowych, oraz przebudowa linii napowietrznych,
- budowa stacji transformatorowych obiektowych i słupowych, przebudowa stacji transformatorowych słupowych,
- przebudowa linii telekomunikacyjnych napowietrznych i kablowych,
- przebudowa urządzeń melioracyjnych, drenażu rolniczego, budowa rowów opaskowych,
- doprowadzenie wody, energii elektrycznej, budowa kanalizacji deszczowej na PPO, SPO i MOP oraz kanalizacji sanitarnej dla PPO i SPO,
- roboty wykończeniowe, w tym:
- wykonanie wyposażenia autostrady i węzłów w zakresie bezpieczeństwa – oświetlenia autostrady i węzłów, budowy systemu zarządzania autostradą, ustawienia barier ochronnych, elementów przeciwolśnieniowych oraz ogrodzenia,
- wykonanie wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa dróg poprzecznych – oświetlenia, ustawienia barier ochronnych,
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego autostrady, węzłów oraz dróg krzyżujących się z autostradą.
Parametry techniczne:
- klasa techniczna - A
- prędkość projektowa - 120 km/godz.
- liczba jezdni - 2 x 2 pasy ruchu z możliwością rozbudowy do przekroju 2 x 3 pasy
kosztem szerokiego pasa rozdziału
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
Do głównych celów projektu budowy Autostrady A1 na odcinku Sośnica - Gorzyczki należą m.in. przedłużenie korytarza TEN-T nr VI, poprawa połączenie między autostradą A4 (korytarz TEN-T nr III) i południową częścią Europy, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenie przepustowości w korytarzu drogowym, istotne zmniejszenie czasu podróży. Projekt przyczyni się również do ożywienia gospodarczego w regionie Śląskim, w obliczu nieodwracalnego charakteru procesu likwidacji wielu nierentownych kopalń i hut jaki ma miejsce w skali całego regionu śląskiego, jest to niezwykle istotny czynnik.
Do głównych korzyści ekonomicznych zaliczyć można m.in. zmniejszenie kosztów podróży, kosztów eksploatacji pojazdów, kosztów związanych z wypadkami oraz emisją spalin. Projekt ten powinien również przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt obejmuje szereg różnorodnych działań mających na celu ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne.
Jednocześnie informujemy, że:
• odcinek autostrady A1 Sośnica – Bełk (15,5 km) jest obecnie realizowany,
• odcinek autostrady A1 od węzła Bełk (bez węzła) do węzła Świerklany (14,1 km) – prowadzone jest postępowanie przetargowe, które jest obecnie na etapie zakwalifikowania firm do składania ofert i przekazywania dokumentacji projektowej.
3. Zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach autostrady A1:
Odcinek Gdańsk (Rusocin) – Grudziądz (Nowe Marzy)
• Długość odcinka: 91 km
• Inwestor/wykonawca: konsorcjum Gdańsk Transport Company
• Odcinek realizowany w systemie PPP
• W realizacji do końca 2008 roku
Odcinek Grudziądz (Nowe Marzy) – Toruń
• Długość odcinka: 62 km
• Przetarg na wyłonienie wykonawcy w toku
• Lata realizacji 2008 – 2010
Odcinek Toruń – Stryków
• Długość odcinka: 144 km
• W opracowaniu projekt budowlany
• Realizacja – do 2010
Odcinek Stryków – Pyrzowice
• Długość odcinka: 180 km
• Realizowany będzie w ramach PPP
• Przetarg w toku
• Realizacja – do 2010
Odcinek Pyrzowice – Sośnica
• Długość odcinka: 43 km
• Projekt budowlany w realizacji
• Realizacja – do 2010