W uroczystości rozpoczęcia budowy wzięli udział miedzy innymi wicewojewoda świętokrzyski Piotr Żołądek, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Zdzisław Wrzałka, starosta kielecki Zenon Janus i prezydent Kielc Wojciech Lubawski. Pierwsze łopaty wbili również Mirosław Szczukiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych „Fart”, lidera konsorcjum realizującego inwestycję i Andrzej Pająk, zastępca dyrektora ds. realizacji inwestycji kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. „Pierwsze prace budowlane” nadzorowała osobiście Ewa Sayor, dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA.
Nowy wylot drogi ekspresowej nr 74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa będzie miał blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,1 km). Przedsięwzięcie zakłada budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstanie również nowa dwujezdniowa droga będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny.
Cały wylot wschodni będzie miał parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstanie miedzy innymi kładka dla pieszych nad ulicą Świętokrzyską, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.
Odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany będzie w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, w ramach którego jeden wykonawca robi projekt i jednocześnie realizuje inwestycję. Odcinek pozamiejski jest już zaprojektowany przez Transprojekt Warszawa . Inwestycja kosztować będzie 285 milionów złotych. Przetarg na jej realizację wygrało konsorcjum utworzone przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Fart” Spółka z o.o. z Kielc, Mosty-Łódź S.A. oraz Fardub Consulting sp. z o.o. z Kielc. Przetarg na nadzór wygrało konsorcjum, którego liderem jest firma Apia XXI I.A.K. Spółka z o.o. z Warszawy.
Budowa wylotu wschodniego z Kielc potrwa 30 miesięcy. Umowę z wykonawcą podpisano 24 kwietnia 2009.
17.06.2009
Zdjęcia Tomasz Wągrowski