Cztery warianty odcinka Przełom/Mniów - węzeł Niewachlów drogi 74 u wojewody
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację budowy drogi ekspresowej 74 na odcinku Przełom/Mniów – węzeł Niewachlów wszczął wojewoda świętokrzyski. Na mocy decyzji środowiskowej, określony będzie ostatecznie przebieg tego odcinka.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła we wniosku do wojewody aż cztery warianty przebiegu drogi 74 od węzła Niewachlów do Mniowa, w tym jeden tzw. społeczny, który powstał po wysłuchaniu stanowiska mieszkańców gmin, na terenie których budowana będzie nowa trasa. Każdy z czerech wariantów został z taką samą dokładnością zanalizowany w raporcie oddziaływania na środowisko.
               Około 17-kilometrowy nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej 74 Kielce – Sulejów w kierunku Łodzi i Piotrkowa Trybunalskiego będzie przebiegał przez tereny gmin Miedziana Góra, Mniów i Strawczyn. Na nową drogę dostaniemy się w przyszłości poprzez planowany do rozbudowy węzeł Niewachlów na kieleckiej obwodnicy. Nowa droga na terenie gminy Miedziana Góra przebiegać będzie na południe od istniejącej obecnie trasy 74, a w zależności od tego, jaki wariant zostanie wybrany, na południe lub na północ od Mniowa.
                Opracowywanie wariantów przebiegu nowej trasy trwało dwa lata ze względu na to, że na terenie gmin, na którym ma być realizowana inwestycja oraz na terenach sąsiadujących, znajdują się obszary chronione przyrodniczo, obszar projektowanego zbiornika wodnego, lasy, ujęcia wody, zabytki typu cmentarz czy góra Raszówka. To wszystko wzięli pod uwagę projektanci wariantów drogi. Dodatkowo kielecki odział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zorganizował spotkania projektantów z mieszkańcami gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn, aby poznać stanowisko osób zainteresowanych inwestycją. Należy dodać, że nie ma wymogu prowadzenia konsultacji społecznych na tym etapie przygotowania inwestycji, mimo to GDDKiA uznała za konieczne poznanie stanowiska właścicieli działek, które w przyszłości mogą znaleźć się w strefie oddziaływania nowej drogi. Po tych spotkaniach wypracowano tak zwany wariant społeczny przebiegu odcinka Przełom/Mniów – węzeł Niewachlów, który miałby omijać Miedzianą Górę od południa, a Mniów od północy.
                   Zgodnie z prawem przedkładając propozycje wariantów przebiegu trasy we wniosku do wojewody o decyzję Środowiskową Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma obowiązek zarekomendowania tego wariantu, który uznaje za najkorzystniejszy ze względów technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych, mając przy tym na uwadze konieczność zapewnienia odpowiednich parametrów drodze ekspresowej. Z tych względów za najkorzystniejszy uznany został wariat trasy, która omijałaby po stronie południowej zarówno Mniów jak i Miedzianą Górę z węzłami w Bugaju i Mniowie. Stanowisko takie wypracowano po spotkaniu Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych w Kielcach oraz Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych w centrali GDDKiA w Warszawie z udziałem przedstawicieli inwestora i projektanta. Na oba spotkania zaproszeni byli również przedstawiciel gmin Miedziana Góra, Mniów i Strawczyn. Wniosek o decyzje środowiskową złożony został w czerwcu br.
                Rekomendowanie wariantu przez GDDKiA nie jest jednoznaczne z jego wyborem. Trzeba przy tym wiedzieć, ze uznany przez inwestora za najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi w przeciwieństwie do pozostałych wariantów, omija obszary chronione, tereny pod planowany zbiornik wodny, obszary ujęć wody oraz zabytki. Najkorzystniejszy zdaniem GDDKiA wariant nie wymaga również wbicia się w skały góry Raszówki na głębokość około 20 metrów i tym samym dewastacji krajobrazu. Konieczność przecięcia góry Raszówki zakłada na przykład tak zwany wariant społeczny przebiegu drogi, która w tym miejscu ze względów technologicznych musiałaby utrzymywać się na granicy parametrów bezpieczeństwa.
                  Wszczynając postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej wojewoda świętokrzyski zwrócił się o opinie w sprawie przedstawionych wariantów do Ministra Środowiska i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.  Zgodnie z prawem wojewoda zorganizuje również rozprawę administracyjną z udziałem przedstawicieli inwestora i projektanta, w której będą mogli wziąć udział wszyscy zainteresowani budową nowej drogi. Termin rozprawy podany zostanie w osobnym obwieszczeniu.
07.08.2008