Warianty nowego przebiegu drogi ekspresowej nr 74 na odcinkach Cedzyna – Łagów i Łagów – Jałowęsy zaprezentowano na spotkaniu Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych w kieleckim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele inwestora, projektanci drogi i reprezentanci gmin, przez których tereny będzie ona przebiegać.
Zespół Oceny Projektów Inwestycyjnych wstępnie wskazuje na wariant drogi, który jest najkorzystniejszy pod względem oddziaływania na środowisko, ekonomicznym, technologicznym i społecznym. Zarówno ten wariant jak i pozostałe są prezentowane Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych w centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Komisja ocenia wszystkie warianty i rekomenduje jeden z nich. Ostatecznie jednak wariant przebiegu drogi wybiera wojewoda na mocy wydawanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Na spotkaniu w kieleckim oddziale GDDKiA prezentowane były cztery warianty nowego przebiegu 32-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa. Trasa ta biegnie przez tereny gmin Górno, Bieliny i Łagów, dlatego w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele tych samorządów. Uczestnicy spotkania uznali, że najkorzystniejszy jest wariant przebiegu drogi biegnący po północnej stronie istniejącej trasy 74 z węzłami w Radlinie, Woli Jachowej, Makoszynie i Łagowie. Wariant ten jest tańszy od pozostałych o około 200 milionów złotych.
Z kolei na 14-kilometrowym odcinku Łagów – Jałowęsy preferowany przez ZOPI jeden z czterech wariantów nowego przebiegu drogi nr 74 jest oddalony na południe od istniejącej już trasy. Na tym fragmencie nowej drogi, który w przyszłości łączyć się będzie z obwodnicą Opatowa przewidziano tylko jeden węzeł w Baćkowicach. Odcinek biegnie przez tereny gmin Łagów, Baćkowice, Opatów, dlatego Zespół Oceny Prometów Inwestycyjnych spotkał się z przedstawicielami tych samorządów.
Samorządowcy będą mogli przedstawić uwagi również na posiedzeniu Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych w Warszawie. Materiały dotyczące wariantów przebiegu drogi nr 74 trafią w tam w ciągu najbliższych miesięcy po zatwierdzeniu raportów oddziaływania na środowisko. Komisja oceniać będzie osobno każdy odcinek trasy, ale wniosek o decyzję środowiskową złożony zostanie na cały fragment od Cedzyny do Jałowęsów.
29.07.2008