Świętokrzyskie drogi nr 7 i 74 na liście nowych propozycji do TEN-T

Biegnące przez region świętokrzyski drogi ekspresowe nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków Trybunalski – Kielce – Nisko mają szansę na włączenie do układu Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Odcinki tych tras znalazły się na liście opublikowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, będącej wstępną propozycją modyfikacji sieci TEN-T. Do 20 sierpnia potrwają ogłoszone przez ministerstwo konsultacje w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski.


Układ Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terenie Polski został wynegocjowany z Komisją Europejską w 2002 roku, ale wtedy nie ujęto w nim żadnej ze świętokrzyskich dróg. Transeuropejskie korytarze transportowe ominęły region świętokrzyski i Kielce. Sieć TEN-T modyfikowana jest co 5 lat, a jej ewentualne uzupełnienie możliwe będzie w 2010 roku. Na przełomie lat 2006-2007 wojewoda świętokrzyski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie w sieci TEN-T zaproponowanych przez kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dróg nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko. Obie trasy znalazły się na liście nowych propozycji do TEN-T opublikowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, które aktualnie są poddawane konsultacjom.
                Dlaczego takie ważne?
                Drogą nr 7 można dotrzeć do tras prowadzących do Bielska Białej i drogi 69, co oznacza, że cały ciąg mógłby stanowić odcinek uzupełniający sieć TEN-T od Warszawy do Słowacji i Czech. A ponieważ odcinek siódemki od Gdańska do Warszawy znajduje się już w sieci TEN-T , cała trasa nr 7 stanowiłaby połączenie polskich portów nadbałtyckich z południem Europy. Na uwagę zasługuje także możliwość dojazdu drogą nr 7 do przyszłej autostrady A2, autostrady A4, do drogi krajowej nr 8 prowadzącej do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, do drogi nr 17 prowadzącej do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz do drogi nr 1 prowadzącej do granicy  z Czechami w Cieszynie.
                 Natomiast droga nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko łączy się z wiązką dróg pozostających w sieci TEN-T w Piotrkowie. Może ona przenosić ruch z autostrad A1 i A2 w kierunku Bałkanów do przejścia granicznego w Barwinku. Droga 74 ma połączenie z przyszłą autostradą A1 prowadzącą od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzycach, z drogą nr 8 prowadzącą do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, drogą nr 17  prowadzącą do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz drogą nr 19 prowadzącą do granicy z Białorusią.
            Co nam daje TEN-T? 
             Sieć TEN-T  ma zapewnić rozwój stałej mobilności osób  i towarów zgodnie z celami Unii Europejskiej, wzmocnienie współdziałania pomiędzy sektorem ekonomicznym, a społecznym,  sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE, jak najlepsze warunki przewozu towarów i osób. Zakwalifikowanie dróg do sieci TEN-T oznacza przystosowanie ich do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Daje również szansę na pozyskanie pieniędzy na rozbudowę dróg z Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i funduszu TEN-T. To szczególnie ważne dla drogi 74, która na razie znajduje się na listach rezerwowych inwestycji finansowanych z programów unijnych. Po wpisaniu do sieci TEN-T droga nr 74 miałaby szansę na szybszą rozbudowę. 
15.07.2008