Przyspieszamy - zadania na rok 2009
315 mln złotych wydał w 2008 roku lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę i przebudowę dróg oraz prace przygotowawcze i wykupy gruntów. W 2009 roku inwestycje w drogi krajowe na terenie Lubelszczyzny i przygotowanie kolejnych będą niemal czterokrotnie większe. Wyniosą prawie 1,2 mld zł.

W ubiegłym roku oddano do użytku trzy obwodnice: Międzyrzeca Podlaskiego (w ciągu DK nr 19, długość 6,6 km, Hrebennego (DK nr 17, długość 2 km, przebudowano też odcinek pomiędzy Hrebennem i Tomaszowem Lubelskim o długości 12,1 km), oraz I etap obwodnicy Puław wraz z budową nowego mostu przez Wisłę (DK nr 12, długość 12,7 km. Ukończono modernizację dwóch odcinków DK nr 2 pomiędzy Siedlcami i Terespolem (łączna długość 87,7 km), a obecnie trwa przebudowa obwodnicy Białej Podlaskiej (11 km).  Przeprowadzono także odnowę nawierzchni dróg (łącznie 25,9 km), w wielu miejscach poprawiono bezpieczeństwo poprzez budowę chodników, sygnalizacji świetlnych, barier ochronnych oraz montaż ośmiu masztów fotoradarów.


konferencja.jpg   - Trzy oddane do użytku obwodnice i blisko 130 km zmodernizowanych dróg. Miniony rok był dla nas dobry – podkreślał podczas konferencji prasowej Janusz Wójtowicz, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA. – W tym roku dokończymy przebudowę obwodnicy Białej Podlaskiej, ruszymy z pracami przy budowie dwóch kolejnych, Kraśnika oraz Woli Skromowskiej i Kocka. Chcemy też jeszcze w tym roku rozpocząć budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Odnowimy nawierzchnię na blisko 42 km dróg, a na kolejnych ponad 72 km (jeśli plan zostanie zatwierdzony) przeprowadzimy wzmocnienia nawierzchni. Ten rok to także wytężona praca nad przygotowaniem budowy ekspresowej drogi S17 od węzła Sielce koło Kurowa do Piask. Realizację blisko 70 km trasy, łącznie z północno-wschodnią obwodnicą Lublina, rozpoczniemy w 2010 roku.


- Przykładamy dużą uwagę do kwestii związanych z dobrym przygotowaniem budowy wszystkich tras, w tym S17, tak by później nie było kłopotów z ich realizacją – tłumaczy Lech Witecki, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, który gościł w Lublinie. – Tym bardziej, że dopiero niedawno zmieniło się prawo dotyczące środowiska a w styczniu pojawią się nowe obszary Natura 2000. Dlatego też uzupełniamy badania i inwentaryzacje przyrodnicze, by później nic nie przeszkodziło w prowadzeniu budowy.


 


 Plany GDDKiA Oddział w Lublinie na 2009 rok.


- rozpoczęcie budowy obwodnicy Kraśnika w ciągu DK nr 74 (długość 5,3 km, rozpoczęcie prac II kw., czas realizacji 19 miesięcy).


- rozpoczęcie budowy obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu DK nr 19 (długość 7,9 km, rozpoczęcie prac III kw., czas realizacji 32 miesiące).


- rozpoczęcie budowy obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu DK nr 17 (długości 9,58 km, rozpoczęcie prac IV kw., czas realizacji 24 miesiące).


- kontynuacja przebudowy DK nr 17 Piaski-Łopiennik (długość 17,0 km, zakończenie listopad 2009 r.).


- kontynuacja przebudowy DK nr 2, obwodnica Białej Podlaskiej (długość 11 km, zakończenie listopad 2009 r.).


- odnowy nawierzchni: siedem odcinków o łącznej długości 41,4 km (DK nr 19 odc. Łukowisko – Międzyrzec Podlaski oraz przez m. Janów Lubelski, DK nr 48 na odc. Moszczanka – Kock oraz przejście przez Dęblin, DK nr 74 na odc. Annopol-Gościeradów oraz Miączyn-Zawalów, DK nr 82 na odc. Cyców-Włodawa).


- wzmocnienia nawierzchni (projektowane na 2009 rok): cztery odcinki o łącznej długości 72,2 km (DK nr 82 odc. Lublin – Łęczna – Włodawa przejście przez m. Łęczna, DK nr 19 na odc. Lublin – Kraśnik, DK nr 48 na odc. Moszczanka – Kock, DK nr 63 na odc. Radzyń Podlaski – Rudno).


- prace przygotowawcze (dokumentacja techniczna, wykup nieruchomości i badania archeologiczne).


Łącznie nakłady w 2009 roku drogi krajowe na Lubelszczyźnie i przygotowanie kolejnych inwestycji wyniosą blisko 1,2 mld zł.


 


6.01.2009