S19 na zachód od Kąkolewnicy Wschodniej i na wschód od Firleja
Którędy poprowadzi przyszła droga ekspresowa S19 od granicy z woj. mazowieckim do węzła Annobór na obwodnicy Lubartowa? Projektanci z firmy Arcadis, opracowujący Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe etap II, wskazali na wariant 3. Wybór poparli przedstawiciele samorządów i lubelskiego oddziału GDDKiA, którzy spotkali się w Lublinie z projektantem na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.

ZOPI_S19_1.JPG  Projektanci wyrysowali w sumie sześć wariantów przebiegu przyszłej trasy S19. Od najbardziej zgodnego z obecną drogą krajową nr 19 i wcześniejszymi planami zagospodarowania przestrzeni po wariant maksymalnie spełniający postulaty i wnioski jednostek opiniujących. Każdy z tych wariantów poddano wielokryterialnej analizie oceniając m.in. konflikty społeczne związane z przyszłą inwestycją, wpływ na środowisko oraz stronę ekonomiczną przedsięwzięcia.


Najlepszą ocenę otrzymał wariant 3, a minimalnie niższą wariant 3a stanowiący jego alternatywę. Przyszła trasa S19 prowadziłaby od granicy z woj. mazowieckim w pobliżu miejscowości Łukowisko łącząc się z obwodnicą Międzyrzeca Podlaskiego, a dalej omijając po stronie zachodniej miejscowości położone na odcinku Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski. Dalej na południe biegłaby po obecnym śladzie DK 19 łącząc się z obwodnicą Kocka i Woli Skromowskiej (jej budowa ruszy w tym roku) i ponownie wchodząc na obecny przebieg dziewiętnastki. Ekspresówka ominie Firlej po wschodniej stronie i połączy się z obwodnicą Lubartowa, przy czym obecna dziewiętnastka będzie pełniła rolę drogi dojazdowej wzdłuż trasy szybkiego ruchu.


We wskazanym wariancie ekspresowa trasa S19 od granicy z woj. mazowieckim do węzła Annobór na obwodnicy Lubartowa będzie miała długość 86,2 km. Odliczając obwodnice: Międzyrzeca, Kocka i Woli Skromowskiej do zbudowania będzie odcinek o długości 73,30 km. Powstanie na nim osiem węzłów, cztery mosty, jeden wiadukt nad linią kolejową i 26 przejazdów drogowych. Budowa będzie wiązała się z koniecznością wyburzenia 43 domów  i 51 zabudowań gospodarczych. W wariancie prowadzącym po obecnym śladzie DK 19 liczby te byłyby zdecydowanie wyższe, 172 domy i 166 budynków gospodarczych. Jedynie w wariancie 3a, przecinającym obszar leśny w pobliżu miejscowości Bedlno, wyburzenia byłyby mniejsze (34 domy i 48 innych budynków).


Ostateczny wybór przebiegu S19 zatwierdzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie. Wcześniej Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zaopiniuje wariant przyjęty na spotkaniu w Lublinie.


Kierowcy skorzystają z ekspresowej trasy w roku 2014.


droga s19 plan orientacyjny.jpg 
Granica z woj. mazowieckim - Międzyrzec Podlaski  
droga s19 plan orientacyjny II.jpg 
Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski  
droga s19 plan orientacyjny III.jpg 
Radzyń Podlaski - Kock  
droga s19 plan orientacyjny IIII.jpg 
Kock - Lubartów  


3.06.2009