16 grudnia 2009 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie ustalił środowiskowe uwarunkowania dla budowy drogi ekspresowej S17 na odcinku Kurów – Lublin – Piaski wraz z północno-wschodnią obwodnicą Lublina. To zaś otworzyło drogę do uruchomienia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy blisko 70-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy od Kurowa do obwodnicy Piask. Budowa ruszy w III kwartale 2010 roku.
RDOŚ wydał decyzję dla rekomendowanych przez lubelski oddział GDDKiA wariantów: pomiędzy węzłami Sielce i Dąbrowica oznaczony jako wariant 1, a na odcinku od węzła Dąbrowica do węzła Witosa oznaczony jako wariant I.
W decyzji zapisano m.in. budowę ponad 17 km ekranów akustycznych, czterech przejść dla zwierząt dużych, 11 dla zwierząt średnich, 37 dla zwierząt małych oraz cztery przejścia dla płazów. Nałożono m.in. monitoring stanu wód podziemnych w dolinie rzeki Bystrzyca w rejonie projektowanego obszaru Natura 2000 Bystrzyca Jakubowicka (pół roku przed rozpoczęciem prac, w trakcie budowy i przez pięć lat po jej zakończeniu) oraz oddziaływania inwestycji na stan zachowania siedlisk przyrodniczych dla ochrony których projektuje się wyznaczenie specjalnego obszaru Natura 2000 Bystrzyca Jakubowicka. Monitorowana ma być także skuteczność przesadzenia goździka pysznego, rośliny chronionej występującej na terenie przez który będzie przebiegać trasa.
Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwiło ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy liczącej 66,8 km trasy S17 pomiędzy Kurowem i Piaskami. Realizację tego odcinka podzielono na pięć mniejszych zadań. Prace ruszą w III kwartale 2010 r.
17.12.2009