Obwodnica Białej Podlaskiej z lekkim poślizgiem
Problemy natury administracyjnej i własnościowej przyczynią się do przesunięcia terminu zakończenia prac przy przebudowie obwodnicy Białej Podlaskiej. Nie będzie to jednak wiązało się z poważniejszymi utrudnieniami dla kierowców korzystających z drogi krajowej nr 2 łączącej wschodnią granicę Polski z zachodnią.

DSC_2062.JPG  Do 17 września, terminu wynikającego z kontraktu na przebudowę 11-kilometrowego odcinka, będzie już położona ostatnia warstwa nawierzchni bitumicznej na głównym ciągu drogi krajowej (prace ruszą w połowie sierpnia i potrwają ok. 30 dni). Przeciągnie się natomiast budowa bezkolizyjnego węzła z wiaduktem nad obwodnicą w ciągu ul. Janowskiej. Przyczyną jest późniejsze przekazanie  terenu wynikające z przeciągającej się procedury szacowania wartości gruntów prowadzonej przez Urząd Wojewódzki i odwołaniami jednego z właścicieli nieruchomości. Wykonawca, na ostatniej radzie budowy, podkreślał jednak, że przy dobrej pogodzie prace związane z konstrukcją wiaduktu, budowa łącznic i układanie nawierzchni zakończą się w listopadzie. Jeśli ten termin, przy dobrych warunkach pogodowych, zostanie dotrzymany to kierowcy jeszcze w tym roku skorzystają z pełnego węzła. W przeciwnym wypadku przesunie się ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni, ale ruch przez wiadukt zostanie otwarty. W przyszłym roku mogą być też prowadzone prace wykończeniowe przy drogach dojazdowych wzdłuż obwodnicy.


DSC_2064.JPG  W sierpniu rozpocznie się montaż sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Terebelską. Właśnie otwarto oferty w przetargu (zgłosiło się 8 firm) i do końca lipca powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą. Kolejnym elementem podnoszącym bezpieczeństwo będzie ustawienie barier energochłonnych w obrębie skrzyżowań, w miejscach gdzie ruch pojazdów przybliża się do słupów oświetleniowych. Pierwotnie nie były one planowane, jednak projektant po analizie stwierdził, że powinny tam zostać zamontowane. Właśnie opracowywana jest dokumentacja przetargowa.


DSC_2066.JPG  Przypomnijmy, że do tej pory przebudowano już trzy z czterech odcinków DK 2 pomiędzy Siedlcami i Terespolem: Siedlce – granica województwa lubelskiego (24,9 km), granica województwa mazowieckiego – początek obwodnicy Białej Podlaskiej (31 km) oraz Biała-Podlaska – Terespol (30,8 km – 15 lipca wręczono firmie budującej ten odcinek świadectwo wykonania kontraktu). Prace na nich ruszyły 4 września 2006 roku. Ostatnim etapem jest przebudowa 11-kilometrowego odcinka obwodnicy Białej Podlaskiej, na której prace ruszyły 17 czerwca 2008 r.


Koszt inwestycji wyniesie 67,1 mln euro, z czego 83 proc. pokryje Fundusz Spójności, a pozostałą kwotę  budżet państwa. Całkowite koszty inwestycji będą znane dopiero po jej końcowym rozliczeniu. Szacujemy, że będzie to ok. 392,3 mln zł, a w tym roku nakłady na obwodnicę wyniosą  141,9 mln zł.


16.07.2009