O 5 proc. zmniejszyła się w 2008 roku ilość wypadków drogowych na szlakach komunikacyjnych administrowanych przez lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Niestety, za spadkiem ilości wypadków nie podąża liczba ofiar śmiertelnych. W 573 wypadkach zginęły 134 osoby, a 754 zostały ranne. Dla porównania w 2007 roku w 603 wypadkach zginęły 123 osoby, a 789 odniosło obrażenia.
Gdzie najczęściej dochodzi do wypadków? Na prostym odcinku drogi (324 wypadki), a także na skrzyżowaniu (109). Jednak z danych za poprzednie lata wynika iż ilość wypadków w tych miejscach systematycznie maleje (w 2006 roku na prostej doszło do 394 wypadków, w 2007 roku do 356). Wzrasta za to liczba wypadków na zakrętach (w 2006 roku były 22, w 2007 roku 33, a w 2008 roku już 53), czy też na wzniesieniach (odpowiednio 8, 10 i 14). To tylko potwierdza niefrasobliwość kierowców przeceniających swe umiejętności. Zbyt szybkie wejście w zakręt często kończy się opuszczeniem drogi, a wyprzedzanie przed szczytem doprowadza do zderzenia. Kierowcy jeżdżą też coraz szybciej, a w efekcie wypadki pociągają większą ilość zabitych. W 2006 roku na drogach zginęło 110 osób (w tym 46 pieszych), w 2007 roku 123 osoby (w tym 50 pieszych), a w 2008 roku 134 osoby (51 pieszych).
Połowę wypadków stanowią zderzenia pojazdów (287, z czego: 152 zderzenia boczne, 73 zderzenia tylne, 62 zderzenia czołowe), a niemal jedną czwartą najechania na pieszego (134 wypadki). Najwięcej wypadków zaistniało na odcinkach o dopuszczalnej prędkości wynoszącej 90 km/h (zderzenia boczne, najechania na pieszego, najechania na drzewo, zderzenia tylne, czołowe oraz wywrócenia pojazdu), oraz o dopuszczalnej prędkości 50 km/h (najechania na pieszego, zderzenia boczne, czołowe, tylne)
Jako główne przyczyny zaistniałych wypadków, należy wymienić nadmierną prędkość nie dostosowaną do warunków panujących na drodze oraz nie udzielanie pierwszeństwa przejazdu przez pojazdy wyjeżdżające z drogi podporządkowanej.
Wypadki z udziałem pieszych spowodowane są najczęściej przez osoby przekraczające jezdnię w miejscach do tego nie wyznaczonych oraz w wyniku gwałtownego wtargnięcia na jezdnię przed lub zza pojazdu.
Pełne zestawienie wypadków za lata 2003 – 2008 w dołączonej tabeli. Pobierz tabelę
Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w woj. lubelskim na sieci dróg krajowych GDDKiA oddział w Lublinie
23.04.2009