Dokąd bliżej i szybciej A2?
Kolejny oddany do użytku odcinek autostrady A2, między Koninem a Łodzią, zmienia geografię przejazdów przez Wielkopolskę i w głąb kraju. Odciążona została stara „dwójka”, między Koninem a Kłodawą, i dalej do Kutna i Łowicza. Poznaniacy szybciej dojadą nie tylko do stolicy, ale przede wszystkim do Łodzi, a także… do Krakowa i na Górny Śląsk.

Nie zawsze najkrótsza droga jest najszybsza. Najlepiej to widać na przykładzie tras z Poznania na Górny Śląsk i do Krakowa. Wielkopolanie podróżujący tam samochodami zaczęli jeździć przez Wrocław, odkąd całkowicie przejezdna między Wrocławiem i Katowicami jest autostrada A4. Z Poznania 190 kilometrów zmodernizowaną drogą krajową nr 5, przez Śmigiel, Rydzynę, Żmigród, Trzebnicę (w tych miejscowościach w ostatnich latach zbudowano obwodnice), a potem 270 kilometrów do Krakowa A4 czyni tę podróż średnio o godzinę szybszą, niż krótszą o 40 km krajową „jedenastką”.


Teraz jest i trzecia możliwość jazdy na południe Polski: autostradą A2 do Łodzi, i dalej krajową „jedynką”, w tym 16 km autostradą A1 pod Piotrkowem Trybunalskim, do autostrady A4 pod Katowicami. Ten wariant to: 200 km z Poznania do Strykowa + 30 km przez Łódź do wylotu na Katowice i 180 km do Katowic (stamtąd 50 km autostradą A4 do Krakowa). To wprawdzie jeszcze dalej niż przez Wrocław, ale być może najszybciej, a na pewno 95 procent dystansu pokonamy drogami dwujezdniowymi.



Do Warszawy przez Stryków pod Łodzią też jest z Poznania dalej niż starą „dwójką” (200 km do Strykowa, 40 km do Łowicza i 80 km do Warszawy), ale mimo dodatkowych 20 km czas jazdy (licząc od Koninia) uległ skróceniu przeciętnie o jedną godzinę.


Od Strykowa do stolicy można pojechać także przez Brzeziny, Rawę Mazowiecką, Mszczonów. Dystans jest prawie ten sam, jak przez Łowicz (130 km). Decyzję o wyborze trasy powinno dyktować położenie celu podróży w Warszawie, a w przyszłości zapewne też doświadczenie kierowców, która trasa jest łatwiejsza i bezpieczniejsza.


Wydłużona na wschód A2 zmieni prawdopodobnie trasy przejazdów z Poznania do Turka, Sieradza, Zduńskiej Woli (teraz najszybciej przez węzeł Koło i dalej drogą nr 470), do Łęczycy i Kutna (teraz przez węzeł Wartkowice lub Emilię). Z Wartkowic dojedziemy też do Włocławka (80 km od węzła Wartkowice), a także do Płocka (82 km od węzła Wartkowice).


Skróciła się (czasowo) droga do Warszawy z Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego (50 km z Kalisza do węzła Modła)


Na nowym wielkopolskim odcinku A2 są cztery węzły autostradowe: Modła odnowiony i rozbudowany – 5 km od Konina, Żdżary (o 5 kilometrów na wschód od węzła Modła i ok. 6 km od Konina), Koło (8 km na południe od miasta) i Dąbie (2 km na południe od miasteczka).


Jakie drogi przecinają w tych węzłach autostradę, pokazuje załączona mapka.


Na odcinku „łódzkim” (którego budową zarządzał oddział GDDKiA w Łodzi) węzły są cztery: Wartkowice, Emilia, Piątek i Stryków. Ten ostatni będzie w przyszłości najważniejszym węzłem autostradowym w Polsce – tu będą się krzyżować A2 i A1 biegnąca z Gdańska na Górny Śląsk i do granicy z Czechami.

foto2.jpg
Każdy węzeł jest sygnalizowany z dużym wyprzedzeniem - jego nazwa pochodzi od najbliższej miejscowości - na tym zdjęciu znak informujący o węźle Koło, z którego do miasta Koła jest około 8 km  
foto3.jpg
A2. Dojazd do węzła autostradowego Żdżary, pod drogą krajową nr 72 Konin-Turek-Łódź. Z tego węzła łatwo dojechać do śródmieścia Konina - około 6 km  

foto1.jpg