Rozpoczęcie budowy obwodnicy Kraśnika
Symbolicznym wbiciem łopaty przypieczętowano 18 maja rozpoczęcie budowy obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi nr 74. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w listopadzie przyszłego roku. Koszt jej budowy wraz z przygotowaniem dokumentacji, wykupem gruntu i nadzorem wyniesie 115,8 mln zł (pierwotnie szacowano na 161,1 mln zł). Inwestycja w 85 proc. będzie finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

wbicie_lopaty.jpg  W uroczystości wzięli udział m.in.: posłowie Ziemi Lubelskiej - Edward Wojtas i Wojciech Wilk, Wojewoda Lubelski - Genowefa Tokarska, Starosta Kraśnicki - Tadeusz Wojtak, Burmistrz Miasta Kraśnik – Piotr Czubiński, Wójt Gminy Kraśnik – Mirosław Chapski, Wiceprezes zarządu Budimex Dromex – Marek Stańczyk oraz dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Janusz Wójtowicz.


wbicie_lopaty1.jpg  W przetargu na budowę obwodnicy wystartowało dziesięć firm z Polski i zagranicy. O wyborze zwycięskiej oferty zadecydowała cena. Najniższą, nieco ponad 89,2 mln zł, zaoferował Budimex-Dromex SA. Na tyle oszacowano koszty budowy liczącej 5,268 km drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która na długości 3,2 km będzie miała trzy pasy ruchu (2+1), a na pozostałym dwa pasy. Obwodnica przetnie dwa wąwozy, a jezdnia będzie biegła estakadami. Pierwsza z nich, jadąc od strony Kielc, będzie miała blisko 200 metrów długości, a dno wąwozu znajdzie się 32 metry poniżej. Druga estakada będzie miała długość 66 m. Trasa obwodnicy poprowadzi także ponad 56 metrowym tunelem pod drogą powiatową. Drogi lokalne bezkolizyjnie przetną obwodnicę, wiaduktem nad i czterema przejazdami pod. Dojazd do pól umożliwi system dróg serwisowych połączonych z układem dróg lokalnych.


wbicie_lopaty2.jpg  7 kwietnia przedstawiciele lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy Budimex-Dromex SA podpisali umowę na budowę obwodnicy. 25 kwietnia wykonawca rozpoczął prace, , a do dnia dzisiejszego geodeci w ponad 75 proc. wytyczyli przebieg trasy w terenie, a na 60 proc. jej długości usunięto humus.


Po zakończeniu budowy kierowcy jadąc od strony Lublina w kierunku Annopola i dalej do Kielc na skrzyżowaniu ul. Przemysłowej i Janowskiej (zostanie przebudowane na rondo) wjadą na nową trasę by po nieco ponad pięciu kilometrach włączyć się do obecnej drogi nr 74 w okolicy miejscowości Spławy Pierwsze. W przyszłości, obwodnica zyska połączenie z planowaną trasą ekspresową S19 i w ten sposób kierowcy jadący z Kielc do Lublina ominą nie tylko centrum Kraśnika, ale także jego przedmieścia.


18 maja 2009