Warszawski Kongres był wznowieniem cennej inicjatywy, jakim są zgromadzenia Polskiego Kongresu Drogowego, które po raz pierwszy odbyły się w 1928 roku.
Sesja inauguracyjna odbyła się w auli Politechniki Warszawskiej z udziałem premiera Jarosława Kaczyńskiego, który do uczestników Kongresu powiedział „Bez nowoczesnych dróg Polska nie może się rozwijać, nie osiągnie spójności z resztą Europy, pod względem gospodarczym wpisując się w system komunikacji drogowej zapewniając wysokie standardy bezpieczeństwa”.
Uroczystość taka nie mogła odbyć się bez obecności przedstawicieli Wydziału Historii Drogownictwa GDDKiA. Nasza delegacja wraz niemałą częścią eksponatów na te dni przeniosła się na szóste piętro Pałacu Kultury i Nauki by tam prezentować Wydział. Miłym zaskoczeniem dla Naczelnika naszego wydziału było uroczyste wręczenie dyplomu uznania „Za wybitne zasługi w pielęgnowaniu tradycji polskiego drogownictwa”, podpisanego przez Prezesa PKO Zbigniewa Kotlarka oraz Przewodniczącego Rady Programowej prof. Dariusza Sybilskiego.
I Polski Kongres Drogowy nawiązywał do tradycji czterech zjazdów drogowców z lat 1928 -1938. Kolejny Kongres ma zostać zwołany w 2008 roku.
Uczestnicy Kongresu Drogowego złożyli swoje podpisy pod deklaracją.
Deklaracja Polskiego Kongresu Drogowego
Mamy historyczną szansę odrobienia zaległości w rozwoju infrastruktury drogowej. Stoimy przed unikalna możliwością radykalnego unowocześnienia i głębokiej przebudowy polskiej sieci drogowej. Nie można tego zmarnować.
Po raz pierwszy dysponujemy wystarczającymi środkami na rozbudowę i unowocześnienie dróg pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej. Równocześnie musi rosnąć ilość środków z budżetu państwa oraz krajowych funduszy celowych, które są przeznaczone na przyspieszenie procesów przygotowania inwestycji - dzisiaj najbardziej niedoinwestowanych i sformalizowanych, długotrwałych i skomplikowanych.
Precyzyjnie zostały określone przyczyny opóźnień w poszczególnych etapach procesów inwestycyjnych w budownictwie drogowym, a zwłaszcza w przygotowaniu i realizacji budowy.
Należy zmieniać prawo, usprawniać procedury, dyscyplinować wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego – od ustalenia wariantu przebiegu drogi, przez budowę, po jej utrzymanie.
Trzeba skupić wysiłki środowiska drogowców, władz państwowych, samorządowych i Komisji Europejskiej oraz wielu sektorów, dotąd tylko pośrednio zaangażowanych w działania na rzecz polskich dróg. Tego wymaga dobro obywateli, interes kraju i gospodarki.
Właśnie dlatego I Polski Kongres Drogowy obradujący pod hasłem „Lepsze drogi – lepsze życie” inicjuje powołanie Koalicji na Rzecz Lepszych Dróg.
Zapraszamy do nich wszystkich: użytkowników dróg, środowiska branżowe i zawodowe związane z budownictwem drogowym, instytucje administracji państwowej i samorządowej, firmy i przedsiębiorstwa, banki, instytucje finansowe – słowem zapraszamy do udziału w niej wszystkich, którzy mogą, chcą i potrafią przyczynić się do zwiększenia tempa zmian na polskich drogach, przyspieszenia ich rozwoju i modernizacji.
Musimy działać wspólnie i zdecydowanie. Cenna będzie każda pomoc i wsparcie.
Prezes Polskiego Kongresu Drogowego Przewodniczący Rady Programowej
Zbigniew Kotlarek prof. Dariusz Sybilski