Spulchniarka ciągniona trzyzębowa
Końcem marca 2006 roku ekspozycja Wydziału Historii Drogownictwa wzbogaciła się o kolejny cenny eksponat.


zrywak1.1.jpg

Jest nim Spulchniarka ciągniona trzyzębowa występująca również pod innymi nazwami takimi jak Zrywak Lwowski, Oskardnik przyczepny czy też Pług. Urządzenie to zostało wyprodukowane w latach 20 - tych XX wieku.

Spulchniarka jest maszyną przyczepną na kołach stalowych. Była używana do:

- spulchniania gruntów skalistych, zbitych, zleżałych, w celu ułatwienia pracy maszynom do robót ziemnych;

- oczyszczania terenu z kamieni i korzeni

- zrywania starych nawierzchni drogowych przy przebudowie dróg lub nawierzchni;

{rys1}

spulch.jpg
Schemat spulchniarki: 1. koła stalowe, 2. zęby stalowe, 3. ramy z kształtowników, 4. zaczep do połączenia z walcem lub ciągnikiem (Podręcznik drogowy dla inżynierów i techników, Tom V, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1962)  

 

Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna spulchniarki ciągnionej typu I produkcji krajowej

Wielkości

charakterystyczne

jednostki

Wartości liczbowe dla spulchniarki typu I

Ilość zębów

Szerokość pasa spulchniania

Głębokość spulchniania

Wymiary skrajne:

                              długość

                              szerokość

                              wysokość

Ciężar

szt.

mm

mm

 

mm

mm

mm

kg

3

570

250

 

2310

1436

1100

2600