CO NOWEGO NA A2?
Nie słabnie tempo robót na budowanym odcinku autostrady A2 Konin-Dąbie. Według stanu na dzień 09.06.2005 r. wykonano prawie 3 295 000 m3 nasypów, co stanowi na odcinku Konin-Koło ok. 73% zaplanowanej ilości, a na odcinku Koło-Dąbie ok. 62 %

podbudowa.jpg
Podbudowa z kruszywa łamanego skropiona emulsją asfaltową  
Nie słabnie tempo robót na budowanym odcinku autostrady A2 Konin-Dąbie. Według stanu na dzień 09.06.2005 r. wykonano prawie 3 295 000 m3 nasypów, co stanowi na odcinku Konin-Koło ok. 73% zaplanowanej ilości, a na odcinku Koło-Dąbie ok. 62 %. Na odcinku Konin-Koło (odc. 1) wykonano prawie 1 668 000 m3 wykopów (85%), trwają prace przy wykonywaniu warstwy mrozoochronnej (83%), odwodnieniu przyszłej autostrady (ok. 65%) oraz wzmocnieniu podstawy korpusu drogowego (86%). Wykonanie robót ziemnych na odcinku Koło-Dąbie (odc. 2) jest bardziej złożone ze względu na wysoki poziom wody gruntowej oraz występowanie gruntów słabonośnych, które należy wzmocnić. Rozpoczęto już wykonywanie konstrukcji nawierzchni autostradowej na obu odcinkach - podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem (odc. 1: 36%, odc. 2: 14%) oraz z kruszywa stabilizowanego mechanicznie (odc. 1: 14%, odc. 2: 11%). Na obu odcinkach szybko postępują roboty związane z wykonaniem podbudowy z betonu asfaltowego typu EME o grubości 13 cm (odc. 1 i 2: 14%). Obecnie trwają roboty na wszystkich obiektach mostowych na obu odcinkach, choć w marcu, ze względu na częściowe zalanie placu budowy przez wiosenne wody roztopowe, roboty na niektórych obiektach mostowych musiały być wstrzymane. Prowadzone są również roboty przy budowie przyszłych miejsc postoju i wypoczynku (tzw. MOP - miejsce obsługi podróżnych) - na odcinku Konin-Koło usytuowanych niedaleko wsi Kuny i Leonia. Na odcinku Koło-Dąbie miejsca obsługi podróżnych zlokalizowano niedaleko wsi Łęka i Police. Tu MOP-y połączone będą kładką dla pieszych nad autostradą o ciekawej stalowej konstrukcji łukowej z podwieszanym żelbetowym pomostem. Kolejne MOP-y (jadąc w kierunku wschodnim) będą znajdowały się w okolicy wsi Sobótka i Cichmiana.


Obecnie zaawansowanie robót na obu odcinkach jest na poziomie umożliwiającym ich terminowe zakończenie (26 listopada 2005). Jednakże w trakcie budowy wystąpiły okoliczności mające wpływ na harmonogram robót. Przeprowadzone przez Wykonawcę na odcinku Koło-Dąbie przewidziane w dokumentacji projektowej dodatkowe badania potwierdziły dużą zmienność warunków gruntowych. Jednocześnie na odcinku Konin-Koło wprowadzono dodatkowe roboty. W wyniku konsultacji społecznych prowadzonych już podczas realizacji autostrady uwzględniono wnioski okolicznych mieszkańców i dla zmniejszenia uciążliwości spowodowanych budowaną autostradą postanowiono wybudować dwa dodatkowe obiekty mostowe. Pierwszy z nich znajduje się w km 270 we wsi Beznazwa, którą przecina budowana autostrada oddzielając budynki mieszkalne od obiektów użyteczności publicznej. Połączenie gospodarstw z kościołem, szkołą, ośrodkiem zdrowia i sklepem zapewni tu przepust pod autostradą. Podobnie we wsi Daniszew (w km 284 budowanej autostrady) dodatkowy wiadukt umożliwi dostęp rolników, których gospodarstwa znajdą się po jednej stronie autostrady do wykorzystywanych przez nich w hodowli użytków zielonych i łąk po drugiej stronie autostrady. Wśród nowych robót do wykonania znalazły się także tzw. ekrany zabezpieczające o łącznej długości 11 km i wysokości do 4,5 m. Ekrany mają chronić ponad 180 gatunków ptaków żyjących na przylegających do autostrady terenach specjalnej ochrony należących do sieci Natura 2000 (Dolina Środkowej Warty i Pradolina Warszawsko-Berlińska) przed kolizjami z pojazdami jadącymi autostradą.


budowaa2_zd1.jpg
Budowa mostu przez rzekę Wartę - przygotowanie deskowania przyczółka  


budowaa2_zd2.jpg
Budowa wiaduktu ekologicznego - przejscia dla zwierząt z blachy falistej wysokoprofilowanej  


budowaa2_zd3.jpg
Budowany wiadukt drogowy nad autostradą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 470 Kościelec - Kalisz